Geoliede machine in de nachtelijke uren

Geoliede machine in de nachtelijke uren
Jan Willem Warner
Hoofduitvoerder bij CADICOM

Om verkeershinder te beperken, is aannemerscombinatie CADICOM op de A10-Oost/A1 Diemen regelmatig ’s nachts aan het werk. Voordat de aannemer daadwerkelijk aan de slag kan, moet er eerst heel wat gebeuren.

Geen tijd te verliezen

“De grootste uitdaging tijdens nachtelijke werkzaamheden is zonder meer de tijdsdruk”, zegt hoofduitvoerder Jan Willem Warner. “Bij veel werkzaamheden moeten er al gauw 2 rijstroken dicht en dat betekent dat je op zijn vroegst rond 23.30 uur kunt starten. Bedenk daarbij dat om 04.00 uur het afbouwen van de verkeersmaatregel alweer begint.” Juist de tijdsdruk verklaart waarom het vaak lijkt alsof mensen maar wat staan te hangen. “Wegwerkers wachten allemaal op hun beurt tot zij hun werk kunnen doen. De uitvoering moet wel een geoliede machine zijn, omdat je geen tijd mag verliezen.”

Dubbel omrijden voorkomen

De voorbereiding op een nachtelijke afsluiting begint al meer dan 3 weken van tevoren. “Dan bekijken alle betrokken aannemers wanneer werkzaamheden ’s nachts kunnen plaatsvinden. Rijkswaterstaat keurt deze plannen. Zo voorkomen we gedoe met ander werk, bijvoorbeeld omdat we een afrit willen afsluiten die onderdeel is van een omleidingsroute. We willen natuurlijk niet dat mensen dubbel moeten omrijden.”

Andreasstrips

De afzetting van een rijstrook op de avond zelf begint met een zogenoemde botser. “Dit is een rijdende vrachtwagencabine met een knipperende schuine pijl achterop”, legt Warner uit. “De botser beveiligt de afzetploeg die verderop andere signalering neerzet: een vaste kar met knipperende pijl en dik 100 meter daarvoor waarschuwingsstrips dwars over de weg, de zogenoemde andreasstrips. Daarna zet de afzetploeg rood-witte verkeerskegels neer en tot slot een tekstkar om weggebruikers te informeren. Het weghalen aan het einde van de nacht gaat in omgekeerde volgorde.”

Voorbereid op pad

Hoe gaat de weggebruiker om met nachtelijke werkzaamheden? Warner: “De matrixborden geven een maximumsnelheid aan van 90 of 70 km/h. Toch leert de ervaring dat mensen vaak te hard rijden. Wat ook vaak gebeurt, is dat mensen blind op hun navigatie vertrouwen en dan schrikken als zij hun geplande route niet meer kunnen volgen. Een blik vooraf op vanAnaarBeter of de vanAnaarBeter-app kan zo’n verrassing voorkomen.”

Feiten en cijfers

  • De eerste rijstrook mag vaak pas vanaf 21.00 uur worden afgesloten, de tweede vanaf 23.00 uur. Om 05.00 uur moeten alle rijstroken weer helemaal vrij zijn voor verkeer.
  • Bij de afsluiting van een rijstrook staat minimaal iedere 25 meter een rood-witte verkeerskegel, dat zijn er 40 per kilometer.
  • In 2013 maakte aannemerscombinatie CADICOM voor het project A10-Oost/A1 Diemen gebruik van 1.070 wegafzettingen, bijna 3 per nacht.