In de zomer van 2015 starten de werkzaamheden voor de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg, de Gaasperdammertunnel en het park op de Gaasperdammertunnel. ‘Tijdens de bouw proberen we zo min mogelijk ruimte in te nemen en een goede buur te zijn voor de bewoners van Zuidoost’, vertelt Malou van der Pal, omgevingsmanager van Consortium IXAS Zuid-Oost. Dit consortium is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure.
Tijdelijke verbreding A9 bij Nellestein niet nodig
‘In plaats van een tijdelijke verbreding van de A9 gebruiken we de toekomstige wisselbaan van de tunnel. Die bouwen we helemaal in het begin, zodat het verkeer tijdens het aanleggen van de tunnel over die nieuwe wisselbaan en de huidige rijbaan van de A9 richting Amersfoort kan rijden. Vlak naast het verkeer bouwen we vervolgens de rest van de tunnel. Als automobilist zie je straks aan beide kanten van de weg een betonnen muur, dat zijn de toekomstige wanden van de tunnel. Door deze werkwijze hoeven we maar op een paar plaatsen een tijdelijke verbreding van de A9 aan te leggen.’
Bomen kappen en terugplanten
Bouwwerkzaamheden gaan niet zonder overlast. Zo is het kappen van bomen onvermijdelijk. Rijkswaterstaat en IXAS planten nieuwe bomen en struiken terug. Van der Pal: ‘Begin 2015 starten we met het kappen van bomen. Vanaf dan halen we ook de oude kabels, leidingen en riolering uit de bodem. Het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat gezorgd dat die allemaal ontkoppeld zijn.’
Hinder voor omgeving beperken
IXAS bedacht verschillende oplossingen om de bouwhinder voor de omgeving te beperken. ‘Werkzaamheden als het heien van ruim 10.000 palen en het aanbrengen van damwanden over de hele lengte van de tunnel geven veel geluid. We beperken de overlast zo veel als mogelijk. Bij de wijk Kantershof bijvoorbeeld staat de bouw van het nieuwe geluidsscherm vroeg op de planning. Dat scherm helpt zo gelijk tegen geluid van de werkzaamheden. Daarnaast wordt veel zand per schip over de Gaasp aangevoerd, waardoor er bijna 75.000 ritten met zandauto’s minder nodig zijn. En onze vrachtwagens rijden alleen over vaste routes, zodat omwonenden weten waar hun kinderen veilig kunnen fietsen.’
Bekijk de planning voor de bouw van de tunnel.