60 leerlingen Keizer Karel College gaan van start met duurzame opdracht voor Rijkswaterstaat en VeenIX

Bedenk hoe de nieuwe A9 energieneutraal opgeleverd kan worden. Dat is in het kort de opdracht waar 60 tweedejaars Technasiumleerlingen van het Amstelveense Keizer Karel College de komende maanden mee aan de slag gaan. Op 10 april was er een startbijeenkomst waarbij vakspecialisten van Rijkswaterstaat en aannemer VeenIX aan de leerlingen uitlegden waar ze allemaal op moeten letten. ‘Er is veel waar je rekening mee moet houden!’

Voor de opdracht gaan de leerlingen de komende maanden in kleine groepen samenwerken. Het draait bij het bedenken van een oplossing natuurlijk om creativiteit, maar bij de beoordeling wordt er straks ook gekeken of de plannen voldoende energie leveren en ook echt uitvoerbaar zijn. Daar draaide het op de startbijeenkomst vooral om. De leerlingen kregen in vier verschillende presentaties tips op het gebied van energie, ruimtelijke inpassing, de omgeving en het ontwerp.

Energie

Hoeveel energie is er eigenlijk nodig op een stuk snelweg? Om die vraag te beantwoorden moet je nagaan welke apparaten er allemaal zijn die energie verbruiken. Dat zijn er meer dan je zou denken. Verlichting, matrixborden, camera’s of de grijze kasten met computers die her en der langs de weg staan: ze hebben allemaal stroom nodig. Pas als je de energiebehoefte kent, kun je een oplossing bedenken. En doe je alles duurzaam met zonne- en windenergie? Dan moet je wel nadenken over opslag, want in de nacht of als het niet waait wordt er geen stroom opgewekt terwijl er dan ook energie nodig is.

Inpassing

Een tweede aspect dat langskwam was de inpassing. In een technische presentatie kregen de leerlingen uitleg over de beperkte ruimte rondom het project in Amstelveen, waardoor niet alles wat je bedenkt ook past. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen wilt plaatsen op het talud – het schuine stuk grond naast de weg – moet dit een minder steile helling zijn en daardoor heb je meer ruimte nodig.

Omgeving

De presentatie over omgevingsmanagement liet zien wat er in Nederland allemaal bij komt kijken als je een groot project uitvoert en hoe belangrijk het is om de omgeving erbij te betrekken. Van overlast voor omwonenden tot het aankopen van grond die nodig is om zaken uit te kunnen voeren. Of heel praktisch: dat je wegafsluitingen beter niet kunt plannen als er een concert is in Ziggo Dome of een voetbalwedstrijd in de Arena.

Ontwerp

De vierde presentatie ging over ontwerp. Wat je maakt moet niet alleen goed werken, maar ook nog mooi passen in de omgeving en veilig zijn. Dus een fietserstunnel maak je bijvoorbeeld zo breed en licht mogelijk – zodat je er in de nacht veilig doorheen kunt. Ook gaf de presentator nog een link met energie. ‘Denk na over nieuwe toepassingen, zoals bijvoorbeeld energieopwekking via asfalt!’ Hij sloot af met een oproep: ‘Probeer mij te verrassen met een creatief ontwerp, dat zou ik tof vinden.’ Hierop gaf de docent aan dat hij daar alle vertrouwen in had: ‘Ze zijn hier heel creatief!’

Het was een ochtend vol informatie en waarin er ook volop vragen werden gesteld. De leerlingen reageerden positief op de vraag van een van de presentatoren aan het einde van zijn verhaal of ze zin hadden om aan de slag te gaan. ‘Er is veel waar je rekening mee moet houden’, zo luidde een commentaar. En precies dat laat ook zien hoe complex dit soort projecten in het echt zijn, omdat je met een groot aantal verschillende – en soms tegengestelde – factoren rekening moet houden.

Vervolg

De leerlingen gaan nu aan de slag. Op 12 juni presenteren de leerlingen – in het bijzijn van ouders, broers, zussen, opa’s en oma’s – hun plannen aan de specialisten van Rijkswaterstaat en VeenIX, die ze samen met docenten van het Keizer Karel College zullen beoordelen. Het winnende team en idee zullen wij tegen die tijd ook hier bekendmaken!