‘Niet alles is te plannen bij de verbreding van de A6’

Het is begin maart 2018. Ondanks dat het een doordeweekse dag is gebeurt er weinig langs de A6. Graafmachines staan stil, er rijden geen kiepwagens af en aan en er is geen bouwvakker te bekennen. ‘Dat klopt, aldus Martijn Jansen, omgevingsmanager bij aannemer Parkway6. ‘Begin maart vroor het hard. En dat betekent dat het werk stil wordt gelegd. De grond is dan namelijk bevroren en dan kunnen we vrij weinig’

Niet te voorspellen

‘Begin maart zouden we bijvoorbeeld gaan asfalteren bij de nieuwe Steigerdreef in Almere Haven. Omdat het die week erg hard vroor konden we niet aan de slag. Asfalt moet een temperatuur hebben tussen de 120 en 160 graden tijdens het asfalteren. Het wordt dus ook warm aangeleverd. Als het asfalt koud aankomt kan je het niet meer verwerken en als het te snel afkoelt op de grond kan je niet meer goed walsen (verdichten). Het gevolg was dat de planning verschoof en dat de Steigerdreef pas 16 april gebruikt kan worden, in plaats van 6 april’, aldus Martijn.

 

En dat verschuiven van de planning brengt ook weer extra werk met zich mee. Martijn: ‘Soms komt het voor dat de planning uiteindelijk anders is dan van te voren aan de bewoners en bedrijven is gecommuniceerd. Die informatie wordt in de meeste gevallen hersteld. Helaas lukt dat niet altijd omdat het verschuiven van planningen op een korte termijn niet altijd te voorspellen is’.

Improviseren

Er zijn allerlei situaties en factoren die van invloed zijn op de uitvoering van wegwerkzaamheden. Dit maakt dat het soms lastig is om verder vooruit te plannen. ‘Naast weersinvloeden kan het ook voorkomen dat de ondergrond waarin we werken tegenvalt. September vorig jaar moesten we de rotonde bij de Tussenring ombouwen naar een kruispunt. Tijdens de werkzaamheden kwamen we erachter dat er een hele grote plaat beton in de grond zat. Om ervoor te zorgen dat het verkeer geen extra hinder ondervond, hebben we een deel van de werkzaamheden verplaatst naar een later moment. Dat is dan even improviseren’.

Reservetijd

Bij grote werkzaamheden, zoals de sloop van het viaduct van de Tussenring eind april, plannen we altijd een reserveweekend in zodat de planning niet te veel uitloopt, aldus Martijn. ‘Het reserveweekend is –  afhankelijk van de werkzaamheden in de omgeving – vaak één of een paar weekenden later’.

Go/no-go moment

Het komt ook wel eens voor dat er wordt besloten om werkzaamheden niet door te laten gaan. Dit zijn vaak werkzaamheden die ver van tevoren gepland zijn. Martijn: ‘Bij grote afsluitingen, zoals de afsluiting van de Waterlandseweg van 6 tot 16 april, hebben we twee à drie dagen van tevoren een soort go/no-go moment. Dan besluiten we of we de werkzaamheden door kunnen laten gaan. Als we de kwaliteit niet kunnen garanderen of het onveilig is stellen we de werkzaamheden uit’.

Onder voorbehoud

Het aanpassen van deelplanningen heeft altijd gevolgen voor de hele planning. Martijn: Wij houden  altijd rekening met uitloop omdat dingen tegen kunnen zitten. In de communicatie naar de omgeving zeggen we altijd dat data onder voorbehoud zijn met de uitleg ‘ijs en weder dienende’ zoals ze dat vroeger zo mooi zeiden; met andere woorden, als de (weers)omstandigheden meewerken. Op de vraag wanneer de A6 helemaal wordt opgeleverd antwoordt Martijn: ‘Als we verder volgens planning kunnen werken kan er in 2020 over een deel van de nieuwe rijstroken gereden worden. Naar verwachting zijn we ruim voor de Floriade van 2022 klaar met de verbreding van de A6 Almere. Deze planning is wel onder voorbehoud’.