Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Onderdeel van dit project is de Schipholbrug, en technisch hoogstandje en de breedste basculebrug van Nederland als hij straks klaar is. Een belangrijke mijlpaal in de bouw van deze brug is de ballastkist, een kolos van 110 ton die afgelopen week op zijn plek is gehesen.
Beweegbare bruggen hebben een contragewicht nodig om de brugklep te openen en sluiten. Bij een basculebrug bevindt dit contragewicht zich in een speciale kelder – de zogenaamde basculekelder. Dit contragewicht noemen we een ballastkist, en afgelopen week werd dus de ballastkist van de Schipholbrug op zijn plek gehesen. Een enorme operatie, waarbij de ballastkist over het water werd aangevoerd en daarna met enorme kranen op het vrije deel van de brug werd geplaatst. Vervolgens is de ballastkist laat op de avond in de basculekelder aan de andere kant van de brug op zijn plek gehesen.
Enorme brugklep
Deze ballastkist vormt straks het contragewicht voor de enorme brugklep van de Schipholbrug, die geopend kan worden voor schepen die hoger zijn dan 6,25 meter. Deze brugklep wordt – als alles goed gaat – op 1 juni op zijn plek gehesen.
Animatie Schipholbrug
Benieuwd hoe de bouw van de nieuwe Schipholbrug in zijn werk gaat? Bekijk dan de animatie hieronder!