Bouw verkeersplein op dak Gaasperdammertunnel: 8 weken vol aan de bak

Fase 1 en 2 van de openstelling van de Gaasperdammertunnel zijn inmiddels geweest. We maken ons op voor fase 3. De big bang, zoals werkvoorbereider Frank Timmer het noemt. Vanaf 25 september zijn er afsluitingen nodig om de tunnelbuis richting knooppunt Diemen te openen. En om de ovonde in de S112 op het dak van de tunnel te maken. Op 23 november rijdt al het verkeer door de tunnel en is de ovonde klaar. ‘Het wordt 8 weken lang vol aan de bak.’   

Wie over de Gooiseweg van Gaasperdam naar Bijlmermeer of andersom rijdt, steekt nu nog de A9 over via de hulpbrug die over de Gaasperdammertunnel ligt. Vanaf 23 november ligt daar een groot verkeersplein met 4 rijstroken, inclusief op- en afritten van en naar de A9. Voor het zover is, moet er nog hard gewerkt worden.

Voorbereidingen

En er is ook al veel gebeurd. Frank somt de werkzaamheden op. ‘De tijdelijke oprit S112 richting knooppunt Holendrecht en de afrit voor verkeer vanuit Diemen naar de S112 zijn al open. Om te zorgen voor een stevige fundering is de grond al ingeklonken met voorbelasting. Het overtollige puin graven we nu af. En we leggen al stootvloeren aan waar dat kan. Dat is een vloer van 63 meter lang, 10 meter breed en een halve meter dik. Die vloer is nodig omdat de ovonde breder is dan de tunnel.’

Nog geen plek

De rechterhelft van de ovonde is eigenlijk al gerealiseerd, vertelt Frank. ‘Daar was plek om te werken. Maar de linkerhelft komt precies op de plek waar nu de hulpbrug ligt, dus daar konden we nog niet veel doen.’

Op de afbeelding zie je waar de ovonde komt ten opzichte van de hulpbrug

Hulpbrug verwijderen

Het spannendste werk moet nog gebeuren. Dat is volgens Frank het verwijderen van de hulpbrug op maandag 28 september. ‘Die is 100 meter lang en bestaat uit 4 velden, waarvan het langste veld 34 meter is. Dat zijn serieus zware dingen. Er worden flinke kranen gebruikt om de brugdelen uit te hijsen. Om ze daarna te kunnen vervoeren moeten sommige delen ook nog gesplitst worden.’

Samenwerken

Voor het werk is een strakke planning gemaakt. ‘Ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat’, zegt Frank. ‘Maar we werken met veel partijen en moeten veel afstemmen. We hebben dus veel overleg.’

Mooi ijkpunt

‘Als op maandag 23 november de ovonde in gebruik gaat en verkeer helemaal door de tunnel rijdt, ben ik een blij man’, zegt Frank. ‘Ik werk al 5,5 jaar voor dit project en het gebied rondom de Gooiseweg is toch een beetje mijn kindje. Als alles open is, hebben we dat met z’n allen mooi voor elkaar. Want het is natuurlijk heel bijzonder, zo’n groot verkeersplein met op- en afritten in een tunnel.’