Bouwwegen en werkterreinen Gooiseweg

Om de bouw van de Gaasperdammertunnel mogelijk te maken, zijn er ook veel werkzaamheden rondom de Gooiseweg. Vanaf 10 augustus start aannemerscombinatie IXAS met de aanleg van bouwwegen en werkterreinen, de bouw van hulpbruggen, het aanpassen van de kruising A9 – Gooiseweg en de bouw van de wisselbaan.

Aanleg bouwwegen en werkterreinen

Aan de noordzijde van de A9 komt een bouwweg. Deze loopt vanaf de spoorlijn Amsterdam-Utrecht tot aan rivier de Gaasp en blijft in ieder geval tot en met  2018 liggen. Aan de zuidzijde van de A9 komt een bouwweg tussen de Huntumdreef en de Gooiseweg. Deze bouwwegen zijn nodig om met materiaal en machines gemakkelijk bij de A9 te komen.

 

Bomen die op de plek staan van de toekomstige tunnel of een bouwweg, worden gekapt. Ook worden enkele vijvers en sloten gedeeltelijk gedempt. In deze eerste periode richten we tot slot de werkterreinen in rondom de kruising Gooiseweg-A9. Deze voorbereidende werkzaamheden zijn van 10 augustus en eind oktober.

 

Rondom de Gooiseweg komen acht hulpbruggen

  • 1 voor autoverkeer over de A9 naast de huidige Gooiseweg
  • 4 om het verkeer op de tijdelijke af- en oprit S112 veilig te laten kruisen met bouwverkeer en verkeer op de toekomstige wisselbaan.
  • 1 voor fietsers bij het Bullewijkpad
  • 2 voor fietsers bij het Bijlmerpleinpad en Nellesteinpad (deze staan niet op de afbeelding)

De bouw van de hulpbruggen vindt plaats tussen half augustus en eind november.

Fietspaden

Tijdens de werkzaamheden is een aantal van de gebruikelijke fiets- en voetpaden onder de A9 afgesloten.

  • Van 10/8 tot en met 2/10 zijn het Nellesteinpad en Bijlmerpleinpad afgesloten. Hier komen twee hulpbruggen.
  • Van 5/10 tot eind 2021 zijn het Kelbergenpad en het Reigersbospad afgesloten. Het Nellesteinpad en Bijlmerpleinpad zijn dan weer open.
  • Het Bullewijkpad wordt in het najaar eenmaal afgesloten: als de hulpbrug geplaatst wordt. Een exacte datum is nog niet bekend.

Aanpassen kruising A9 – Gooiseweg

Om de tunnel te kunnen bouwen, verplaatsen we de huidige noordelijke af- en oprit van de S112 tijdelijk verder van de snelweg. Deze tijdelijke af- en oprit komen bovendien verhoogd te liggen op een zogenaamde terp. Om deze terp te kunnen maken, is veel grondwerk nodig. Het zand en het puin waar de terp uit bestaat worden gewalst om de terp stevig te maken. Vanaf november passen we ook de zuidelijke af- en oprit aan. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren, moeten de zuidelijke af- en opritten tijdelijk dicht.

Wisselbaan maken

Aannemerscombinatie IXAS maakt als eerste het wegdek van de middelste tunnelbuis: in de toekomst wordt dit de wisselbaan. Deze wisselbaan wordt vanaf maart 2016 al gebruikt door snelwegverkeer. Om de wisselbaan te kunnen maken, voeren we graafwerkzaamheden uit, brengen we damwanden en verankeringen aan, ontgraven we de ondergrond, heien we funderingspalen en maken we de vloer van de wisselbaan. Het maken van de wisselbaan vindt plaats tussen half augustus en februari 2016.

Lees ook