De bouwers van de A9BAHO: Jurre Engelhard

De verbreding van A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht kan niet zonder alle mensen die aan het werk zijn. Een aantal van de bouwers stellen we in deze rubriek voor. Dit keer uitvoerder Jurre Engelhard, die al vanaf 2019 betrokken is bij het project.

Wat voor werk doe je?

Ik werk aan de A9 Badhoevedorp-Holendrecht als uitvoerder GWW in het team ‘Phasing en Roads’. GWW staat voor grond, weg en waterbouw. De naam zegt het al: alles wat rond de A9 met de weg, de grond en het water te maken heeft.

Wij zorgen ervoor dat buiten alles van top tot teen geregeld is. Ik hou me voornamelijk bezig met het grondwerk. Buiten stuur ik de mensen en machines aan, regel de materialen en materieel. Ook het naleven van de planning en de kwaliteit waarborgen horen hierbij. Daarnaast moet alles ook geregistreerd worden, daarvoor zit ik in de keet. De combinatie van binnen en buiten werken maakt het voor mij aantrekkelijk. Ik kan genieten als iedereen het elke dag weer naar z’n zin heeft en doet waar hij goed in is. Het team wil buiten elke dag iets moois maken en dat zorgt ervoor dat ik met veel plezier ‘s ochtends vroeg weer richting de A9 rij.

Hoe ben je op dit project terecht gekomen?

Dat is grappig. Ik werkte in 2019 eerst voor een vaste onderaannemer een jaar lang op dit project. Zo leerde ik de opdrachtgever ook goed kennen. Ik had niet de intentie om de stap te nemen naar de hoofdaannemer. Toch is dat wel gebeurd. Ik kende een aantal mensen in het projectteam en die deden erg hun best om mij erbij te halen. Daar had ik waardering voor en dat zette me aan het denken. De keuze was aantrekkelijk omdat het een groot project is, wat nog jaren lang duurt en dan ook nog op 20 minuten rijden van mijn woonplaats.

Onze opdrachtgever is een grote Spaanse aannemer. We hebben dus ook veel Spaanse collega’s. Ik vind het interessant om met mensen van verschillende culturen samen te werken en om te zien hoe het er op zo’n groot project er aan toe gaat.

Wat vind je leuk aan je werk?

Het onwijs mooie team en de gezelligheid en saamhorigheid die we opgebouwd hebben. We maken samen iedere dag van alles mee. Je komt echt dicht bij elkaar te staan.

Wat ik altijd mooi vind, is om naar een druk moment toe te leven zoals een verkeersfasering (als het verkeer verplaatst wordt naar een nieuwe locatie, wat een nieuwe fase van het project inhoudt). We zijn dan weken van tevoren bezig met de voorbereidingen en als je dan ziet wat voor resultaat dit oplevert in een weekend, daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen! Het klinkt misschien gek, maar ik slaap dan ook veel minder. In zo’n weekend ben ik echt dag en nacht met m’n werk bezig. En je merkt dan, ik ben niet de enige! Je versterkt elkaar dan weer. Hier krijg ik energie van.

Wat heb je geleerd op dit project?

Ik heb vooral veel geleerd over verkeersfaseringen. Het verkeer wordt dan omgezet naar een nieuwe locatie, wat een nieuwe fase van het project inhoudt. Hierdoor komt er ruimte vrij om op een andere plek te gaan bouwen. In een weekend moeten we dan heel veel werk uitvoeren. In dit project heb ik geleerd hoe je dat goed voorbereidt, zodat je zo’n weekend efficiënt kan werken. Hier staan mensen niet altijd bij stil, als je ziet dat de snelweg afgesloten is: we zijn maanden van tevoren bezig om ervoor te zorgen dat we op zo’n moment kunnen knallen.

Komen er nog veel van dit soort weekendwerkzaamheden aan?

Komend jaar hebben we inderdaad veel weekendwerkzaamheden. Dit is best wel lastig om in te plannen want er zijn meer afsluitingen, bijvoorbeeld door werkzaamheden aan andere rijkswegen en evenementen zoals het 750-jarig bestaan van de gemeente Amsterdam, en de NAVO top. We proberen in afstemming met allerlei partijen het werk toch uit te voeren maar wel zodanig dat het verkeer zo goed als mogelijk kan blijven rijden.
De A9 moet bijvoorbeeld dicht om de Schipholbrug weer volledig in gebruik te nemen. Een mooie mijlpaal! Ook verwachten we dit jaar een heel eind te komen om de A9 tussen Amstelveen en knooppunt Holendrecht op de definitieve locatie te gaan leggen.

Wilde je dit werk al van jongs af aan doen?

Toen ik jong was wilde ik altijd al machinist worden op een graafmachine. Daar ben ik ook mee begonnen. Ik vond het heerlijk om buiten aan de gang te zijn en zo een grote machine te besturen, dat is natuurlijk super gaaf. Toch kreeg ik na mijn opleiding voor machinist kriebels naar meer uitdaging. Ik ben doorgegaan met de opleiding van Uitvoerder. Het beviel mij meteen en tot op heden geniet ik iedere dag van dit mooie vak !

Wat doe je als je niet aan het werk bent?

Feesten! Haha, ik hou wel van een feestje. Ook mijn vriendengroep houdt hiervan. Vooral in de wintermaanden. In de zomer gaan we vaak varen of naar een festival zo nu en dan. Ook vind ik het leuk om vrienden te helpen met klussen buiten of om thuis klusjes te doen. Lekker op mijn gemak in het weekend. Je maakt ook lekker je hoofd leeg na een weekje werken langs een drukke snelweg 😊