Eerste ervaringen met de DDI op de Keizer Karelweg

Vorige week maandagochtend is de zogeheten Diverging Diamond Interchange (DDI) in gebruik genomen op de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9. Fedde Kuperus, verkeersmanager bij aannemer VeenIX, werkte mee aan het ontwerp van de DDI en houdt de nieuwe situatie nauwlettend in de gaten. Hoe is de eerste week verlopen?

Monitoring

Fedde: ‘Doordat we camera’s hebben geplaatst op verschillende locaties ter hoogte van de DDI, kunnen we live meekijken en dus de actuele situatie monitoren. Wat opvalt is dat mensen de zuidzijde soms lastig vinden. Voorheen reed het verkeer namelijk vanaf het zuiden rechtdoor richting de A9 of het Stadshart. Nu zijn er twee rijstroken met daarop pijlen die linksaf aangeven, omdat het verkeer aan de linkerkant over het kruispunt rijdt. Het blijkt dat mensen dat verwarrend vinden.’

Wennen

‘Uit ervaring met een eerdere DDI, denken we dat het op deze plek aan de zuidzijde een kwestie van wennen is. We gaan ervan uit deze wenperiode ongeveer twee weken duurt. Maar mocht het langer duren, dan moeten we natuurlijk aanpassingen doorvoeren. Sowieso zullen wij gedurende de hele projectduur de verkeerssituatie in de gaten houden en bijsturen indien nodig. Aan de noordzijde van het kruispunt gaat het goed. Het verkeer kruist elkaar een keer en rijdt daarna een stuk tegengesteld, waarbij je de tegenliggers aan je rechterkant ziet’, constateert Fedde.

Maatregelen

Op locaties waarvan we denken dat mensen de situatie wellicht verwarrend kunnen vinden, zijn in het ontwerp al maatregelen genomen, voor openstelling. Aan de zuidkant van de A9 is op het kruispunt bijvoorbeeld een extra betonnen blok (barrier) geplaatst om spookrijden te voorkomen. Maar het bleek dat er toch mensen waren die de verkeerde route reden. Om dat zoveel als mogelijk te voorkomen, zijn er borden bijgeplaatst om mensen te informeren dat ze daar niet in kunnen. Ook hebben we op de eerste dag de instellingen van de verkeerslichten aangepast, om zo zoekende automobilisten meer tijd te geven om veilig het kruispunt over te steken. Maatregelen die mogelijk later weer worden afgeschaald.’

Spookrijders

Juist omdat een DDI in Nederland nog vrij nieuw is, hebben we vooraf al veel veiligheidsmaatregelen genomen. Fedde: ‘Zoals anti-zichtschermen, die voorkomen dat mensen afgeleid raken doordat ze ineens tegemoetkomende auto’s aan hun rechterkant zien rijden. Maar we hebben ook camera’s die zo zijn ingesteld, dat ze automatisch spookrijders detecteren. Als een voertuig op de verkeerde weghelft in de verkeerde richting rijdt, krijgen we daarvan meteen een melding.’

Vervolg werkzaamheden

‘In het weekend hebben we veel werk verzet om de basis van de DDI gereed te hebben zodat de weg op maandagochtend weer beschikbaar was voor het verkeer. Maar we zijn nog niet klaar. Op dit moment zijn we bezig met het optimaliseren van alle voetpaden en de bermen op te ruimen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de aansluiting van de nieuwe tijdelijke op- en afrit 5, aan de zuidkant van de A9, zodat deze eind augustus in gebruik genomen kan worden’, besluit Fedde.