Eerste project gereed: verbetering bereikbaarheid en leefbaarheid tussen Schiphol, Amsterdam en Almere

Vandaag heeft de heer Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, officieel de extra rijstroken op de A10-Oost en de A1 geopend. Daarmee is het eerste project van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) een feit. Dronkers: ‘Hiermee is een eerste mijlpaal bereikt in het doel van SAA: het bereikbaar houden van de Noordelijke Randstad. De weguitbreiding van de A10-Oost en de A1 bij Diemen geeft een impuls aan de economie en leefbaarheid van de regio.’

Minder hinder

De A10-Oost/A1 Diemen is een onderdeel van de ring Amsterdam. Loopt het verkeer hier vast, dan staat het op omringende wegen vaak ook stil. De weguitbreiding van de A10-Oost en de A1 verbetert de doorstroming rond de hoofdstad. De afgelopen tijd is hard gewerkt aan de uitbreiding van de A10-Oost en de A1. Daar was onder meer 25.000 ton asfalt, 12 kilometer geluidsschermen variërend van 4 tot 10 meter hoog en de reconstructie van 13 viaducten voor nodig. De werkzaamheden hebben twee jaar geduurd en de hinder voor het verkeer is beperkt gebleven, mede door goede samenwerking met partners in de regio. In de spits bleef het reguliere aantal rijstroken beschikbaar door rijstroken te versmallen en te verschuiven.

Nieuwe situatie

Op de A10-Oost tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer zijn nu vier rijstroken beschikbaar. Ook de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen is in beide richtingen uitgebreid van drie naar vier rijstroken. Daarnaast is onder andere een parallelbaan aangelegd voor autoverkeer tussen het knooppunt Watergraafsmeer en aansluiting S113 (Middenweg). 12 kilometer aan nieuwe geluidsschermen en geluidsreducerend asfalt verbeteren de leefbaarheid voor omwonenden.

Andere werkzaamheden in volle gang

Nu de A10-Oost en de A1 tot knooppunt Diemen als eerste project van SAA klaar is, vormen deze wegen een goede alternatieve verkeersroute tijdens de werkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg (tussen de knooppunten Diemen en Holendrecht). Volgens planning start de uitvoering van het project A9 Gaasperdammerweg in 2015. De kabels en leidingen worden al verlegd voor de aanleg van de tunnel. In het najaar wordt bekend welke aannemerscombinatie de uitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg gaat uitvoeren. Ook de werkzaamheden voor A1/A6 Diemen – Almere Havendreef, het tweede project van SAA – zijn in volle gang.

Leefbaarheid

Naast de verbetering van de bereikbaarheid is de leefbaarheid in dit gebied een belangrijk onderdeel van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Zo wordt de A1 in zuidelijke richting verlegd (op grotere afstand van Muiden), wordt er een aquaduct gebouwd in de Vecht en komt er een 3 kilometer lange tunnel bij de A9 Gaasperdammerweg. Ook komen langs het traject verschillende ecopassages zodat dieren de weg veilig kunnen kruisen.

Schiphol-Amsterdam-Almere

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en de aanleg van meer en hogere geluidsschermen. Ontdek de verhalen achter de werkzaamheden op de A1, A6, A9 en A10 in het online bezoekerscentrum.

0025 Opening A10 2014_kl Opening A10 2014 Opening A10 2014

Wilt u foto’s van de officiële openstelling in hoge resolutie? Deze zijn beschikbaar via de website van Rijkswaterstaat.