In februari en maart verwijdert IXAS het eerste deel van het groen langs de A9 Gaasperdammerweg. Het weghalen van het groen is nodig als voorbereiding op de werkzaamheden voor de uitbreiding van de A9. Vanaf 23 februari worden langs de hele weg tussen knooppunt Holendrecht en de brug over de Gaasp struiken verwijderd. Na uitgifte van de vergunning, kappen we op 2 plekken bomen: bij de spoorlijn Utrecht – Amsterdam en bij de metrolijn Gaasperplas.
Bij de spoorlijn
De werkzaamheden rondom de spoorlijn Utrecht – Amsterdam starten in juni 2015. We kappen bomen aan de zuidkant van de A9 (Holendrecht) aan weerszijden van de spoorlijn, om ruimte vrij te maken voor deze werkzaamheden. De kapwerkzaamheden duren tot eind maart.
Bij de metrolijn
Ook rond de plek waar de A9 de metrolijn Gaasperplas kruist, kappen we bomen. Deze werkzaamheden duren ook tot eind maart. Dit doen we als voorbereiding op de werkzaamheden rondom de metrolijn die in de zomer van start gaan.
Een ecoloog begeleidt de werkzaamheden, zodat we bijvoorbeeld voorkomen dat we broedende vogels storen.
Hinder
Alle werkzaamheden voeren we uit op werkdagen tussen 7.00 en 16.00 uur. We sluiten voor deze werkzaamheden geen wegen af, maar staan op sommige plekken wel deels op de rijbaan. We plaatsen hiervoor een veilige afzetting waar het verkeer langs rijdt. Dit doen we alleen buiten de spits: tussen 9.00 en 15.00 uur. Ook op enkele fietspaden plaatsen we kleine afzettingen. Fietsers kunnen er gewoon langs en hoeven dus niet om te rijden. De werkzaamheden kunnen geluidsoverlast geven.
Nieuwe bomen terug planten
Rijkswaterstaat compenseert de verwijderde bomen door nieuwe te planten in de directe omgeving. Een deel van de nieuwe bomen komt op het dak van de tunnel. We overleggen met de gemeente waar het overige deel van de bomen wordt geplant en wanneer dat gebeurt.