Eigenaar Mc Donald’s: ‘Succes valt of staat met bereikbaarheid’

Lang niet alleen weggebruikers van de A6 maken een pitstop bij het filiaal van Mc Donald’s, dat pal langs de A6 ligt. Voor een ontbijt, hamburgermenu of cappuccino, weten ook de inwoners van Almere de onderneming van Panky Nefkens te vinden. Nu de werkzaamheden voor de verbreding van de A6 zijn gestart, denkt hij aan tafel mee met aannemer Parkway6 en Rijkswaterstaat over de bereikbaarheid van zijn filiaal. ‘Je kunt samenwerken wat je wilt, maar als je niet goed bereikbaar bent, houdt het op.’

Panky Nefkens is eigenaar van onder andere het filiaal aan de Oorweg van Mc Donald’s in Almere. Als ondernemer staat hij positief tegenover de verbreding van de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. Vooral voor de werkende mens is hij voorstander van een vlotte doorstroming van het verkeer. Iedere ochtend ziet hij het dichtslibben op de A6. Hij licht toe: ‘Veel inwoners van Almere en Lelystad werken buiten de regio. Dan is het onzinnig om vandaag de dag ook nog je tijd te verdoen in de file. Het verkeer kost nu té veel tijd, dat leidt tot irritaties bij mensen.’

Meedenken

Als ondernemer zet hij wel vraagtekens bij wat er gaat veranderen en wat dit doet met de bereikbaarheid van zijn filiaal. De A6 wordt ter hoogte van het Weerwater verlaagd. Mc Donald’s komt daardoor achter zes meter hoge grondwallen te liggen. Panky: ‘We merken nu al dat een omleiding of verandering op de weg leidt tot een forse omzetderving.’ Maar daarover klagen? Dat kent hij niet, als ondernemer denkt hij in oplossingen. Zijn filosofie: Klagen doe je als je je zaken niet op orde hebt. Zo onderzoekt hij hoe de omzetderving voorkomen kan worden. En hoe de bereikbaarheid naar zijn filiaal, ook tijdens de uitvoering, zo optimaal mogelijk is. ‘Voor de lange termijn zullen wij er weer bovenop komen, dat leert de ervaring. Maar hoe lang dat duurt weet ik niet.’

 

De samenwerking met Parkway6 en Rijkswaterstaat en gemeente is optimaal, licht Panky toe. ‘Er is regelmatig open overleg waarin ik kan meedenken. Door gedetailleerde tekeningen krijg ik beter inzicht, dat doen Parkway6 en Rijkswaterstaat heel goed.’

Gewenningsproces

Tijdige en volledige informatie ziet Panky als een voorwaarde. ‘Zolang wij mensen goed informeren over de aanrijdroutes naar Mc Donald’s, ook als het project klaar is, moet het logisch zijn. We zijn allemaal mens, we volgen nu eenmaal een bepaald stramien in het leven. De A1 is een mooi voorbeeld. Als weggebruikers zijn we zo gewend om links voor te sorteren vanuit Amsterdam voor de richting Amersfoort. Nu moet je naar de rechterkant van de rijbaan voor de richting Amersfoort. Ook dat bleek een gewenningsproces, ik ben er zelf nota bene twee keer verkeerd gereden. Als je het eenmaal weet, is het geen probleem. Dat geldt ook voor de nieuwe situatie op de A6. Als de nieuwe situatie duidelijk is, komt het goed. Dus we zijn er klaar voor!’