Op de foto zien we een deel van het viaduct over de N232, onderdeel van de Schipholbrug. Wat niemand zag, is dat dit brugdek de laatste weken ongeveer 6 centimeter per dag is gezakt. Dit afzakken is geheel volgens plan verlopen.
De techniek van langzaam, maar bewust laten afzakken wordt ook afvijzelen of jacking genoemd. Er is hier voor jacking gekozen, omdat de bekisting anders onder de maximale doorrijhoogte zou uitkomen. Dat zou dan weer gevolgen hebben voor het verkeer op de N232. En aangezien een van de eisen is dat er verkeer onder het viaduct moet kunnen doorrijden, is er gekozen voor de jacking aanpak. Bij deze techniek wordt het dek hoger gebouwd en op vijzels gezet. Na de bouw wordt de bekisting verwijderd, om vervolgens het dek gecontroleerd en heel langzaam te laten zakken. In totaal een meter in een kleine drie weken tijd (dus ongeveer 6 centimeter per dag). Terwijl het niet zichtbaar was met het blote oog, kwam dit dek zo langzaam maar zeker op de goede hoogte te liggen. En afgelopen vrijdag was het zover!