Om en op de Gaasperdammertunnel zijn we druk bezig om alle fietspaden aan te leggen die Gaasperdam verbinden met de Bijlmermeer. Daarbij moet ook wat hoogte overbrugd worden, de tunnel is namelijk ook een dijk en ligt daarom hoog. Ontwerpleider Tom van Dam van aannemerscombinatie IXAS legt uit hoe we ervoor zorgen dat de fietspaden niet te steil worden.
Van Dam maakte samen met zijn team het ontwerp voor de parkinrichting en de infrastructuur die op het dak van de tunnel komt. Denk aan de fiets- en voetpaden, maar ook de beplanting en de technische dingen zoals de drainagelaag.
Veel hoogte in korte afstand
‘In het contract tussen Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam is afgesproken dat de hellingen van de fietspaden niet steiler mogen zijn dan 4%’. IXAS heeft dit als maximale waarde gebruikt in het ontwerp, weet Van Dam. ‘Dat was soms nog wel een uitdaging, omdat de bestaande wegen waar de paden op aan moeten sluiten soms vrij dicht bij de tunnel liggen. Dat betekent dat je over een korte afstand veel hoogte moet overbruggen.’
Slingers en rustplateau’s
Gelukkig bedacht Van Dam met zijn team een aantal foefjes om toch aan de afspraak te kunnen voldoen. ‘We maken bijvoorbeeld een slinger in een fietspad, zodat we meer lengte kunnen pakken en het hellingspercentage kunnen beperken. En we bouwen rustplateau’s in. Dat zijn kleine vlakke stukjes waar je als fietsers even kan uitrusten. Op die manier is het pad makkelijker te fietsen.’
Vooral bij het fietspad spoorpark, dat langs de spoorlijn Amsterdam – Utrecht gaat, was het passen en meten. Van Dam: ‘We moesten rekening houden met wensen en eisen van veel stakeholders. De vorm van het pad moesten we aanpassen aan de warmteleiding van Vattenfall die daar ligt en we moesten rekening houden met het omliggende water. Met een flinke slinger is dat uiteindelijk gelukt.
Wat is 4%?
Het hellingspercentage van het fietspad mag dus niet groter zijn dan 4%. Maar hoe steil is dat eigenlijk? ‘Een procent stijging betekent dat je elke meter een centimeter omhoog gaat. Bij 4% stijg je iedere meter dus 4 centimeter’, legt Van Dam uit. Ter vergelijking: bruggetjes over de grachten in het centrum van Amsterdam hebben wel een helingspercentage van 10 tot 20%. ‘Maar die zijn ook veel korter. Zo’n percentage kan je niet volhouden over een langere afstand.’
De hulpbruggen die er in de tijdelijke situatie lagen, hadden trouwens hellingen tot 6,5%, weet Van Dam. ‘Dus ten opzichte van die situatie wordt het alleen maar beter.’
Minder steil
Niet alle paden hebben een hellingspercentage van 4%. Sommige paden zijn minder steil. ‘Bij het Geerdinkhofpad konden we een helling van 2% realiseren en bij het Reigersbospad is de helling bijvoorbeeld 2,8%. Daar hebben we simpelweg meer ruimte om het pad aan te leggen.’
Bekijk ook: Fietsers en voetgangers in Amsterdam Zuidoost – Rijkswaterstaat