Jan Reuvers is als hoofduitvoerder bij team Roads van VeenIX dagelijks betrokken bij de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Jan is er trots op dat hij aan één van de grootste infraprojecten van Nederland werkt. ‘Tijdens een weekendafsluiting zijn er wel 200 mensen op de been, dat vraagt enorm veel afstemming met iedereen die meewerkt.’
Jan is bepaald geen ‘groentje’ te noemen in de wegenbouw. Hij werkt al 33 jaar voor grote infraprojecten, zoals bij de aanleg van de Westerscheldetunnel en de 5e baan van Schiphol. Nu werkt Jan al twee jaar aan het verbreden van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.
‘Het is een dynamisch project, iedere dag gebeurt er wel iets. Van schade aan het asfalt tot een planning die op het laatste moment toch moet worden bij -of afgeschaald. Soms heb je te maken met weersomstandigheden die het werk moeilijker maken, een machine die stukgaat of we komen een kabel in de grond tegen die niet voorzien was op de tekening. Ik ben eigenlijk de hele dag aan het bijstellen en oplossen. Dat maakt m’n werk uitdagend!’
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
‘Elke ochtend nemen we met alle uitvoerders van team Roads de dag door. Vanuit onze keet coördineren we alle mensen buiten, daarom is het mooi dat ons ‘buitenkantoor’ in het midden van het project ligt. Als team Roads zijn wij verantwoordelijk voor alles op en rond de weg. We werken in verschillende fasen om ruimte te maken voor onze collega’s van team civiel (techniek en beton) zodat zij de viaducten en bruggen, ook wel kunstwerken genoemd, kunnen bouwen.
‘Zo zijn we nu al bezig met het afstemmen van weekendafsluitingen voor volgend jaar. We stemmen bouw -en wegtekeningen en planningen af. Het is belangrijk dat details kloppen en iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Volgend jaar lijkt misschien nog ver weg, maar er moet ontzettend veel gebeuren voor zo’n weekend. En voor je het weet is het zover. Je kunt hierbij niets aan het toeval overlaten.’
Wat vind je het leukst aan je werk?
‘Ik sta met verschillende disciplines in contact om het werk in goede banen te leiden. Iedereen vindt zijn eigen werk natuurlijk het belangrijkst, mijn taak is om te zorgen dat alles goed met elkaar wordt afgestemd. Dat vergt veel overleg en soms moet je op elkaar wachten. Ik vind deze coördinerende rol uitdagend en vind het mooi om de verschillende disciplines met elkaar te verbinden.’
Wat maakt het nog meer uitdagend?
‘We werken bij VeenIX met veel Spaanstalige collega’s. We communiceren in het Engels. Dat maakt het werk net wat uitdagender. Het is belangrijk dat we elkaar goed begrijpen dus dat moeten we checken bij elkaar. Een andere uitdaging is het gebied rond Amstelveen, de grond is erg zacht. Dat moet worden verstevigd om zakkingen te voorkomen. Verder is de grond verre van maagdelijk, zoals wij dat noemen. Dit betekent dat er veel leidingen en kabels in de grond zitten. Daar komt ook nog eens bij dat we in de buurt van Schiphol werken, dus dat vereist ook extra communicatie en afstemming. Met al deze dingen moet je rekening houden.’
Waar ben je trots op?
‘Alles wat we doen is een echte teamprestatie. Ik ben trots op al onze onderaannemers en andere mensen die buiten aan het werk zijn en dag en nacht klaarstaan. Ook ben ik trots op de bypass (extra rijstroken aan de zuidkant van de A9 in Amstelveen red.) die we gebouwd hebben afgelopen voorjaar. Het weer was super lastig, het regende pijpenstelen, maar het is toch gelukt om alles op tijd af te krijgen. Zo kon team civiel volgens planning direct daarna aan de slag om de damwanden in te trillen voor de verdiepte ligging.’