Vanaf maandag 20 februari rijdt verkeer richting Amsterdam en Utrecht over een bypass ter hoogte van Amstelveen. De bypass, tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9,is nodig om ruimte te maken voor de bouw van de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Hoofduitvoerder Pieter Brouwer is verantwoordelijk voor de aanleg van de bypass. Van de fundering tot de wegmarkering. Hij vertelt erover op ons online bezoekerscentrum.
Voorbereiding al lang begonnen
De voorbereidingen voor de bypass begonnen al 2 jaar geleden. Pieter vertelt wat er toen buiten gebeurde. ‘Voor een aantal gedeeltes van de bypass moest de grond worden opgehoogd. Daarvoor moesten we veel zand storten, zodat de grond daar in kon klinken en stevig genoeg is om verkeer over heen te laten rijden. We werken in Amstelveen. De naam zegt het eigenlijk al: in het veen, dus een hele slappe ondergrond. Die moesten we veel steviger maken.’
Een aantal andere delen van de bypass komen juist lager te liggen. Daarvoor moest grond worden afgegraven. Dat gaat een stuk sneller, aldus Pieter. ‘Met het afgraven zijn we ongeveer 4 maanden geleden begonnen.’
30 dagen asfalteren
Nadat de grond op de juiste hoogte was en ook stevig genoeg, kon worden begonnen met het leggen van een funderingslaag waarop het asfalt komt. ‘We hebben 30 dagen nodig om de hele bypass te asfalteren. In totaal gebruiken we 30.000 ton asfalt. Dat zijn 1.000 vrachtwagens vol. We asfalteren de eerste 3 fundatielagen. En daaroverheen asfalteren we dubbellaags ZOAB fijn. Dat is stiller asfalt dan het asfalt op de huidige A9, dat is enkellaags, en ook beter voor de afwatering, omdat er water doorgeen gaat.’
Veiligheid
In het weekend van 17 – 20 februari moet nog hard gewerkt worden om een groot deel van de bypass te asfalteren. ‘De locaties die raakvlak hebben met bestaande wegen waar nu nog verkeer rijdt, kunnen we alleen asfalteren wanneer er geen verkeer is. Dat is nodig voor onze veiligheid en die van de weggebruiker’, legt Pieter uit. ‘Waar we kunnen asfalteren zonder de weg af te sluiten, doen we dat nu al. De rest volgt in het weekend van 17 – 20 februari.’
Hergebruik asfalt bypass
Het asfalt is maar tijdelijk nodig. Zodra de werkzaamheden aan de A9 klaar zijn, wordt de bypass weer verwijderd. ‘Het asfalt dat we nu gebruiken, gaan we later weer hergebruiken voor de definitieve A9. We zijn zelfs al zo ver dat we een deel van de witte wegmarkeringen die we nu gebruiken later weer kunnen hergebruiken.’
Schuiven in planning
‘We hebben best wat moeten schuiven in onze planning’, vertelt Pieter. ‘Het is de afgelopen tijd niet echt mooi weer geweest. Daardoor hebben we wat tegenslagen gehad. We konden bijvoorbeeld niet asfalteren toen er vorst in de grond zat. Als je heet asfalt legt op een bevroren ondergrond, ontstaat er een dooilaag en die maakt alles stuk als je gaat walsen.’ Met de nodige flexibiliteit gaat het toch lukken om de planning te halen, denkt Pieter. ‘We doen dit in Nederland wel vaker, dus we zijn wel wat gewend.’