De werkzaamheden aan de A9 zijn in volle gang. Langs het hele tracé zijn bouwterreinen ingericht. Tientallen bouwmachines en honderden mensen van VeenIX zijn bezig met het plaatsen van damwanden, boren van palen, ontgraven van zand en ga zo maar door. De bouwwerkzaamheden zorgen regelmatig voor spectaculaire beelden en trekken dan ook veel bekijks.
En dat levert weer vragen op bij de voorbijgangers. Technische vragen over de lengte van palen, de diepte van het boren, maar ook of bepaalde dingen wel kloppen. We hebben er enkele vragen uitgepikt en zijn langs gegaan bij de uitvoerders.
Hoge damwand
Op het bouwterrein ten oosten van de Keizer Karelweg, staat een lange damwanden rij. Eén damwand(plank) steekt ver boven de rest uit. Waarom is dat?
John Bakker is uitvoerder voor de verdiepte ligging bij VeenIX: ‘Het klopt wel, maar eigenlijk ook weer niet. Deze damwandplank moet op dezelfde hoogte komen als de rest. Toen we deze plank in de grond trilden, kwamen we niet op diepte omdat er iets in de weg zat. Om niet uit de planning te raken, zijn we doorgegaan met de andere planken. Op een later moment onderzoeken we wat er in de grond zit en zorgen we dat de plank alsnog op diepte komt’.
Diepe damwanden
Ter hoogte van de Meander, langs afrit 5, zitten een hele rij damwanden, een stukje dieper in de grond dan de rest. Waarom is dat?
John: ‘Dit klopt zeker. Op deze locatie zitten een aantal damwandplanken dieper in de grond dan de rest. Simpelweg omdat hier straks het dak komt te liggen van de overkapping Bovenlandpad/Meander’.
Brede bak
Op dit moment wordt de noordelijke bak van de verdiepte ligging gebouwd. Ter hoogte van de Keizer Karelweg, is de locatie van de noordelijk bak veel breder dan op andere plekken. Klopt dit wel?
John: ‘Ook dit klopt. Ten westen en oosten van de Keizer Karelweg zijn de damwanden van de noordelijke en zuidelijke bak al geplaatst. Op deze locatie is daar voldoende ruimte voor én dit is ter voorbereiding op het moment dat de DDI (kruispunt Keizer Karelweg) straks omgeklapt wordt naar het westen. VeenIX kan dan gaan bouwen op de huidige locatie van de DDI’.
Hoge bergen zand
Ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel wordt de A9 verbreed naar vier rijstoken per rijrichting. Op het deel dat verbreed wordt, liggen hoge bergen zand. Wordt de snelweg hier hoger? Klopt dit wel?
Tim Reeves, uitvoerder voor de verbreding van de A9 ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel: ‘Ja, dit klopt. De grond bij Ouderkerk aan de Amstel is erg zacht. Voordat we hier nieuwe rijstroken kunnen aanleggen, moeten we eerst zorgen dat de grond hier stevig genoeg is. Dat doen we door de grond te laten inklinken: we leggen steeds iets meer gewicht op de locatie, waardoor het water en de lucht uit de ondergrond gedrukt worden. Hierdoor wordt het steviger. De afgelopen 1,5 jaar hebben we maandelijks een meter zand, laag voor laag aangebracht. Ondertussen wordt het proces van inklinken gemonitord. Als de grond stevig genoeg is, wordt het deel dat niet nodig is (de overhoogte) weggehaald en gaan we van start met het maken van de nieuwe extra rijstroken’.
Ook vragen over de bouw? Laat het ons weten via A9Badhoevedorp-holendrecht@rws.nl