Onderzoeken bouwterrein

Voordat in 2020 de bouwwerkzaamheden starten, onderzoekt Rijkswaterstaat het bouwterrein. Liggen er bijvoorbeeld objecten die van archeologische waarde zijn? Is er sprake van bodemverontreiniging? En wat is de samenstelling van het oude asfalt? Kan de aannemer dit zonder meer verwijderen? Of treden er speciale regels voor sloop en afvoer in werking?

Archeologisch onderzoek

Bij het archeologisch booronderzoek is inzicht verkregen in de bodemopbouw. Er zijn vooralsnog geen archeologische objecten gevonden, maar op basis van de bodemopbouw is voor twee locaties langs de A9 vervolgonderzoek aanbevolen. Dit gebeurt in de historische kern van Amstelveen en de oostoever van de Bullewijk. Aanvullend archeologisch onderzoek vindt plaats tijdens de uitvoering, omdat de locaties niet op een eerder moment bereikbaar zijn.

Bodemonderzoek

Rijkswaterstaat heeft bodemonderzoek laten doen. De grond ter plaatse van de verdiepte ligging is heel licht verontreinigd en geschikt voor hergebruik. Bij de aangekochte percelen naast de A9 is op enkele locaties een sterke verontreiniging gevonden. Hier zijn zware metalen aanwezig in de ophooglagen die vroeger zijn aangebracht om de grond te verstevigen. Goed te weten is dat dit geen risico’s oplevert voor de volksgezondheid. Wel is vóór aanvang van de bouwwerkzaamheden vervolgonderzoek noodzakelijk, zodat de aannemer de juiste procedures kan volgen bij het afgraven van de grond.

In de wegbermen bij de A9 is bijna overal zink aangetroffen, veroorzaakt door verwering van de verzinkte geleiderail. De aannemer zal de bermen daarom saneren tijdens de bouw.

Asfalt

Het asfalt wordt de komende tijd nader onderzocht op onder andere de hoeveelheid teer in het wegdek en de mogelijkheid voor hergebruik. Op het hele traject wordt een nieuwe toplaag van minimaal dubbellaags Zeer Open Asfalt Beton aangebracht.

Metingen verharding, kunstwerken, sloten, hoogteliggingen groen

Vanaf eind juli tot half november zijn voor het project rijdende en lopende (zogenoemde terrestrische) metingen uitgevoerd om de verharding, kunstwerken, sloten en hoogteliggingen van het groen in kaart te brengen voor de uitvoeringsperiode. Hierbij zijn onder andere vorm, afmeting en ligging van objecten vastgesteld. Ook zijn enkele terreinen van boerderijen qua hoogte ingemeten, evenals de toegangsbruggen naar de boerderijen langs de Polderweg in Ouder-Amstel. De hoogtemetingen op de A9 zijn rijdend in het verkeer en zonder hinder uitgevoerd door meetauto’s van Geomaat. Deze auto’s lijken op de auto’s van Google Streetview.