Rijkswaterstaat verbreedt en vernieuwt de Schipholbrug over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Deze bedienbare brug is onderdeel van de oostelijke Staande Mastroute tussen Amsterdam en Rotterdam. De Schipholbrug wordt momenteel niet bediend in verband met de werkzaamheden. In 2024 zou de brug vijf maanden lang wel bediend worden. Dit is helaas niet mogelijk door onvoorziene, extra werkzaamheden. Hierdoor blijft de doorvaart voor schepen hoger dan 6,2 meter gestremd tot april 2025. Doorvaart voor lagere schepen – waaronder vrijwel alle binnenvaartschepen – blijft hier wel mogelijk.
Extra werkzaamheden
Om de Schipholbrug te kunnen vervangen door een nieuwe, bredere brug is een tijdelijke brug gebouwd. Het verkeer op de A9 richting Amsterdam / Utrecht rijdt hier overheen. Deze tijdelijke brug kan niet worden geopend voor de scheepvaart. De tijdelijke brug zou voor 1 juni 2024 afgebroken worden, zodat de Schipholbrug vijf maanden lang weer open kon.
Tijdens de werkzaamheden bleek de constructie van de oude ‘basculekelder’ (hierin staat de installatie om de beweegbare brugkleppen te bedienen) echter niet sterk genoeg om het gewicht van de nieuwe, bredere brugkleppen te dragen. Hierdoor moet een nieuwe muur in de Ringvaart worden gebouwd. Ook de pijlers van de brug en de ‘poeren’ (betonnen voeten waarop de brugpijlers staan) bleken niet sterk genoeg om de brug nog decennia lang te kunnen dragen. Deze worden extra verstevigd. Als gevolg van deze extra werkzaamheden moet de tijdelijke, onbedienbare brug langer in gebruik blijven. Hierdoor is er geen bediening voor de scheepvaart tot de geplande oplevering van de nieuwe Schipholbrug in april 2025.
Doorvaart voor schepen lager dan 6,2 meter blijft mogelijk
Voor schepen lager dan 6,2 meter blijft de doorvaart tijdens de werkzaamheden aan de Schipholbrug wel mogelijk. Deze schepen mogen maximaal 12 meter breed zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat vrijwel alle binnenvaartschepen gebruik kunnen blijven maken van deze route. Wel is er vanwege de veiligheid soms een om-en-om regeling, waarbij eerst de scheepvaart vanuit de ene richting en dan de scheepvaart vanuit de andere richting onder de brug door kan varen.
Werkzaamheden/beperkingen andere bruggen
Vaarweggebruikers worden ook geadviseerd rekening te houden met geplande werkzaamheden en beperkingen aan andere bruggen op de oostelijke en westelijke Staande Mastroute, zoals de Buitenhuizerbrug die momenteel alleen op aanvraag op woensdagen geopend wordt. Er wordt ook gewerkt aan bruggen die in beheer zijn van gemeenten of de provincie zoals de Schouwbroekerbrug, Catharijnebrug en Cruquiusbrug. Bereid uw trip daarom voor door de actuele scheepvaartberichten (BAS) te checken op de website Vaarweginformatie.
A9 Badhoevedorp-Holendrecht
Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Door de extra rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.
Verbreding Schipholbrug: wat doen we precies?
De verbreding van de Schipholbrug is een bijzonder project binnen A9BAHO en met recht een technologisch hoogstandje. Als de brug straks klaar is, is het de breedste basculebrug van Nederland. Benieuwd wat we precies doen bij deze brug? Zie hieronder de animatie.