Tussen 20 januari en 12 februari sloopt IXAS het viaduct van de oude A9 dat over de Gaasperplas- metrolijn ligt. Eind januari treffen we in de nacht voorbereidende maatregelen onder het viaduct. Daarna kunnen we overdag op het viaduct werken. De betonnen liggers waarmee het viaduct is gebouwd verwijderen we op zaterdag 6 en zondag 7 februari. In de week erna slopen we de laatste delen. Verder korten we begin februari bij de Loosdrechtdreef de damwand in die tussen de oude A9 en Gaasperdammertunnel staat.
Met een viaduct gaat de oude A9 over de metrolijn Gaasperplas en de Kromwijkdreef. Nu al het verkeer door de tunnel rijdt, kunnen we deze viaducten weghalen. In januari en februari slopen we het viaduct boven de metrolijn. In het voorjaar volgt het viaduct boven de Kromwijkdreef.
Nachtwerk voorbereiding sloop metroviaduct
Het viaduct is opgebouwd uit betonnen liggers. Op deze liggers is een laag beton aangebracht. Deze betonlaag moeten we doorzagen voordat we de liggers één voor één kunnen uithijsen. Het zagen zorgt voor geluid in de omgeving en willen we daarom overdag uitvoeren. Om te voorkomen dat er tijdens het zagen betongruis op de metrolijn valt, monteren we gootjes onder het viaduct die het gruis opvangen.
Het monteren van de gootjes kan alleen als er geen metro’s rijden. Daarom voeren we deze werkzaamheden uit op woensdag 20, donderdag 21 en vrijdag 22 januari tussen 01.00 en 05.00 uur. Als het werk uitloopt werken we ook op zaterdag 23 januari in de nacht.
Sloopwerk overdag
Van maandag 25 januari tot en met vrijdag 5 februari werken we overdag, tussen 07.00 en 19.00 uur, op het metroviaduct. We zagen en boren in het beton en voeren sloopwerk uit.
Uithijsen liggers in een weekend
Van zaterdag 6 februari 01.00 uur tot maandag 8 februari 05.00 uur rijden er geen metro’s tussen station Ganzenhoef en Gaasperplas. In dit weekend hijsen we de 25 liggers van het viaduct uit. Een ligger is zo’n twintig meter lang en weegt ongeveer 35 ton. In de nacht van vrijdag op zaterdag bouwen we op de oude A9 een kraan op. Hiermee verwijderen we vervolgens de liggers. Deze werkzaamheden gaan continu door tot zondagavond. Dan bouwen we de kraan weer af.
Laatste sloopwerk metroviaduct
Van maandag 8 tot en met vrijdag 12 februari verwijderen we overdag de laatste delen van het viaduct. We slopen de betonnen delen waarmee het viaduct aansluit op de A9. De damwand die eronder staat, branden we af. Een deel van de liggers wordt in een ander project hergebruikt. De overige liggers zijn niet meer her te gebruiken en worden ter plaatse gebroken en afgevoerd.
Hinder sloop viaduct
De verschillende sloopwerkzaamheden die we overdag uitvoeren, zorgen voor veel geluid in de omgeving. Dit kan hinderlijk zijn voor omwonenden. De werkzaamheden die we in de nacht uitvoeren, zorgen voor beperkt geluid in de omgeving. U kunt het geluid van de kraan horen en van werkverkeer. Mogelijk ondervindt u ook hinder van de verlichting van de bouwplaats.
Hinder van afbranden damwanden langs oude A9
In december 2020 zijn we begonnen met het afgraven van de oude A9. Aan de oost- en de westkant van de metrolijn moeten we op een aantal plaatsen meer dan acht meter zand afgraven. De damwand die tussen de oude A9 en de Gaasperdammertunnel staat, moeten we inkorten tot de hoogte van het tunneldak.
Dit werk voeren we uit van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Vanaf begin februari korten we de damwand aan de oostkant van het metrospoor in. Dit duurt ongeveer een week. Eind maart/begin april korten we de damwand aan de westkant van de metrolijn in. Hier zijn we ongeveer drie weken bezig.
De damwand is opgebouwd met stalen damwandplanken die in elkaar haken. De planken branden we af en moeten we met een machine lostrillen. Dit zorgt voor veel hinderlijk geluid in de omgeving.
Geen metroverkeer
Op zaterdag 6 en zondag 7 februari rijdt metro 53 niet tussen station Ganzenhoef en station Gaasperplas. Het GVB zet pendelbussen in. Voor meer informatie over actuele vertrektijden kunt u kijken op www.gvb.nl.