Het slopen van de Noorderbrug, een ingewikkelde klus

Begin september is aannemer Parkway6 gestart met het slopen van de Noorderbrug, het viaduct over de Noorderdreef, ter hoogte van ’t Oor. Een ingewikkelde klus omdat het een groot viaduct is dat ook nog eens vlak langs de A6 ligt. Edwin van Groeningen, hoofd Civiel bij Parkway6 vertelt hoe de sloop van zo’n groot viaduct in zijn werk gaat, welke afwegingen en welke maatregelen genomen moeten worden.

‘We starten maanden van te voren met een inventarisatie van de te slopen viaducten. We kijken naar de historie van een viaduct: hoe zit het viaduct in elkaar, welke materialen zijn gebruikt en hoe dik is het dek. Omdat deze viaducten gebouwd zijn in een periode waarin vaak asbest toegepast werd, doen we daar ook onderzoek naar. Dat zou namelijk gevolgen hebben voor de sloopmethode. In het geval van de Noorderdreef kan ik aangeven dat dit viaduct geen asbest bevat’.

Grootste viaduct

De Noorderbrug is het grootste viaduct van dit project. Het heeft twee dekken van elk 80 meter lang en 20 meter breed. Edwin: ‘De dekken zijn 80 cm tot 1,5 meter dik en dat is vrij fors. Het liefst gebruiken we voor het sloopwerk een schaar, dat veroorzaakt het minste geluidshinder. Echter was dat met deze dikte van het dek niet mogelijk en moeten we sloophamers gebruiken’. Inmiddels is er al een groot deel van het viaduct gesloopt. ‘We slopen het viaduct in drie fasen. We zijn gestart met het makkelijkste deel, het deel aan de kant van het Weerwater. Dit heeft ongeveer vier weken in beslag genomen. Eind september slopen we het deel dat dicht langs de snelweg ligt, de tweede fase. Als laatste worden de landhoofden en palen van het viaduct weggehaald. Eind oktober zijn we klaar met de sloop’.

Afspattend puin

Het viaduct ligt, zoals gezegd, vrijwel direct aan de A6, op ongeveer vijf meter hoogte. ‘Het risico op afspattend puin op de snelweg tijdens het slopen van de tweede fase is groot. In het voortraject hebben we dan ook met elkaar bekeken hoe we het viaduct kunnen slopen op een voor iedereen veilige manier. Het verkeer mag geen last hebben van de sloop. Een goede optie zou zijn om zeecontainers te plaatsen tussen de weg en het viaduct tegen het afspattend puin en om het zicht vanaf de A6 te blokkeren. Helaas is er tussen de weg en het viaduct te weinig ruimte. Het alternatief is het afsluiten van een rijstrook op de A6 zodat er een buffer ontstaat tussen het viaduct en de A6. Daarnaast hangen we een rubberen mat achter de sloopprikker zodat het puin daar zoveel mogelijk achterblijft’, aldus Edwin.

De rubberen mat voorkomt afspattend puin.

Nachtelijke werkzaamheden   

Edwin: ‘Een rijstrook afsluiten mag alleen in de nacht en in de nacht slopen heeft uiteraard gevolgen voor de geluidshinder voor de omgeving. Daarom hebben we ook andere opties bekeken op basis van het aantal uur dat we nodig hebben voor de sloop van deze fase. Zoals het werk op de dag uitvoeren, buiten de spits om. Dit zou betekenen dat we maar vier uur per dag echt uitvoerend konden zijn waardoor we veel langer bezig zouden zijn. Ook een weekendafsluiting is bekeken. Dit doen we echter  alleen in uitzonderlijke gevallen omdat een weekendafsluiting zoveel impact heeft op de beschikbaarheid van de weg en de medewerkers van onze organisatie. Vandaar dat we uiteindelijk tot het besluit zijn gekomen om de sloopwerkzaamheden in de avond en nacht uit te voeren en een rijstrook af te zetten. We hebben in totaal vijf nachten nodig’.

Puin hergebruiken

De sloop van het viaduct brengt veel puin met zich mee. Edwin: ‘Het puin dat van het viaduct afkomt wordt opgeslagen, fijngemalen en hergebruikt als fundering van het onderliggend wegennet, de lokale wegen dus. In totaal wordt 20.000 ton puin hergebruikt, dat staat ongeveer gelijk aan 750 kiepwagens vol met puin’.

 

De nachtelijke sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd vanaf zondagavond 30 september tot en met vrijdagochtend 5 oktober, tussen 21.00 en 5.00 uur.

De sloop van het Noorderdreefviaduct