Start werkzaamheden fietstunnels onder A6

Rijkswaterstaat is in juli gestart met de aanpassing van de fietstunnel Dunloppad onder de A6. De fietstunnel is ter hoogte van het Beginbos afgesloten. Vanaf 1 september 2014 starten werkzaamheden als het intrillen van damwanden, het heien van de betonpalen en het slopen van het zuidelijk deel van de bestaande fietstunnel. Deze werkzaamheden maken onderdeel uit van de weguitbreiding van de A1/A6 tussen Diemen en Almere Havendreef en zijn nodig vanwege de verbreding van de A6.

Werkzaamheden

De werkzaamheden vinden plaats in twee fasen. In de eerste fase vinden aan de kant van het Beginbos hei- en sloopwerkzaamheden plaats tot medio november 2014. Daarna vinden er betonwerkzaamheden plaats voor de bouw van het zuidelijke deel van de fietstunnel. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting medio 2015 afgerond.

In het najaar van 2015 starten de werkzaamheden voor de tweede fase en deze vinden plaats aan de kant van de Gooisekant. De complete fietsonderdoorgang is naar verwachting in het voorjaar van 2017 gereed.

De werkzaamheden vinden plaats op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur. Hierbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de omgeving door bijvoorbeeld waar mogelijk damwanden in te trillen in plaats van heien. Hierdoor wordt de geluidsoverlast zo veel mogelijk beperkt. 

Omleiding

Fietsers kunnen gebruik maken van de fietsverbinding via de Havendreef en de Versterkerstraat. De omleiding wordt ter plaatse met gele borden aangegeven. Fietsers moeten rekening houden met extra reistijd.

A1/A6 Diemen – Almere Havendreef

Rijkswaterstaat breidt de komende jaren de A1/A6 tussen Diemen en Almere Havendreef uit met extra rijstroken en een wisselbaan. De werkzaamheden aan de A1/A6 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: bij Muiden verleggen we de A1 en onder de Vecht bouwen we het breedste aquaduct van Europa. Voor de nieuwe, bredere A1/A6 maken we een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, vervangen we de spoorbrug bij Muiderberg en bouwen we een tweede Hollandse brug. Het werk aan de A1/A6 Diemen – Almere Havendreef is klaar in 2020.