Start werkzaamheden westkant knooppunt Holendrecht

Ook knooppunt Holendrecht wordt de komende jaren uitgebreid met extra rijstroken en fly-overs. Vorig jaar is begonnen aan de oostkant van het knooppunt met voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van watergangen en de Groeneveldweg. De komende maanden werkt IXAS verder en verbreden ze ook de Middenweg en brengen ze zand aan voor de nieuwe rijbanen op de A2.

Verleggen Groeneveldweg en Middenweg

In januari wordt de nieuwe Groeneveldweg opgehoogd en verlegt IXAS een deel van de huidige Groeneveldweg. Deze weg gaat half mei open voor het verkeer. In januari start ook het verleggen van watergangen om de verbreding van de Middenweg en de uitbreiding van knooppunt Holendrecht mogelijk te maken. De werkzaamheden gaan gepaard met graafwerkzaamheden en zandtransporten. Deze werkzaamheden vinden overdag plaats en brengen weinig hinder met zich mee.

Zandtransporten

Een deel van de toekomstige A9 Gaasperdammerweg komt in de tunnel te liggen. Hiervoor graaft IXAS zand af dat onder meer gebruikt wordt bij de aanleg van de extra rijstroken bij knooppunt Holendrecht. In januari starten de eerste transporten. Via de A2 en een tijdelijke bouwafrit wordt zand aangevoerd voor de nieuwe westelijke verbindingsboog. Vanaf maart brengt IXAS het zand voor de nieuwe verbindingsboog van Holendrecht Noord naar de A2 richting Utrecht aan. Dit zandtransport rijdt via de Groeneveldweg, de A2 en een tijdelijke bouwafrit naar de oostkant van het knooppunt.

Nachttransport

Zo’n 3500 zandtransporten vinden in de nacht plaats. Nachttransporten zijn noodzakelijk omdat er rijbanen op de A2 moeten worden afgesloten, dit mag alleen in de nacht. De transporten zorgen voor geluid van zware vrachtwagens en achteruitrijpiepers.

Lees ook