Een uitkijkpunt van hergebruikt plastic

Een uitkijkpunt langs de A6 gemaakt van hergebruikt plastic? Of met een klimwand aan de zijkant! Leerlingen van het Helen Parkhurst College in Almere maakten in opdracht van aannemer Parkway6 een ontwerp voor een uitkijkpunt langs de A6.

Belangstellenden kunnen daar straks de werkzaamheden voor de verbreding van de A6 bekijken. ‘Het was voor mij het leukste project van de afgelopen twee jaar, ook omdat ik elke dag langs de A6 fiets,‘ aldus een leerling.

 

De tweedejaars technasium* leerlingen zijn in teams zelfstandig aan de slag gegaan met het ontwerpen, bouwen en visualiseren van een uitkijkpunt. ’We kregen eisen mee waar het ontwerp aan moest voldoen. Zo moest het uitkijkpunt duurzaam en verplaatsbaar zijn’, licht één van de leerlingen toe.

 

Frisse blik

Op dinsdag 4 juli presenteerden 12 teams hun ontwerp aan de wegenbouwers van Parkway6 en Rijkswaterstaat. ‘We werden positief verrast door sommige ontwerpen, er kwamen zowel uitdagende als traditionele langs,’ vertelt Jan Willem Warner, disciplineleider grond en wegen bij Parkway6. ‘Sommige teams hadden elementen toegevoegd die wij zelf niet snel zouden bedenken. En dat is precies wat we voor ogen hadden: de frisse blik van deze leerlingen op de bouw.’

Wat Jan Willem opviel is dat de meeste ontwerpen goed doordacht waren. ‘Materiaalkeuzes werden vaak goed onderbouwd door de teams. Zo koos een team voor ‘cortenstaal’, een materiaalsoort die gaat roesten waardoor het uitkijkpunt op een natuurlijke manier in het landschap komt te staan. Of een uitkijkpunt met zonnepanelen om de rand, om deze energieneutraal te laten functioneren.’

Op excursie

De docent die de leerlingen begeleidde, Iren Drakovac, was positief over de aanpak van de leerlingen: ‘Voor de leerlingen aan hun ontwerp begonnen, zijn we in juni eerst op excursie geweest op het werkterrein van Parkway6. Dit heeft de leerlingen geïnspireerd om de opdracht serieus op te pakken. Zo hebben ze eerst vooronderzoek gedaan naar al bestaande uitkijkpunten en dat heeft ze geholpen bij het opstellen van hun eigen programma van eisen. Ze kwamen snel tot leuke, originele ideeën die ze uiteindelijk in de maquettes hebben verwerkt.’

Origineel ontwerp

Drie teams werden genomineerd voor het beste ontwerp. Jan Willem licht toe: ‘Wat ons aansprak in deze drie ontwerpen was de vormgeving en hoe het was uitgewerkt in een technisch ontwerp. Een team had een geprinte 3D visualisatie waardoor we een goed beeld kregen van de grootte en de uitdagingen die het bouwen met zich meebrengt.’ Eén team werd niet genomineerd maar wel genoemd. Hun ontwerp viel op door een functioneel ontwerp te combineren met iets ‘aangenaams’: een klimwand aan de zijkant van het uitkijkpunt. ‘Dat spreekt tot de verbeelding, complimenten dus voor hun originele ontwerp.’

Jan Willem blikt terug op een succesvol resultaat. ‘Geweldig om te zien hoe de leerlingen zich hebben ingezet en de energie die ze erin hebben gestoken.’ Parkway6 zal samen met het Helen Parkhurst bepalen of er een vervolg stap komt voor de uitwerking van het uitkijkpunt.

 

*Een technasium is een landelijk ontwikkelde formule voor bèta-onderwijs voor havo en vwo. Centraal staat het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O), waarbij leerlingen in teamverband projectmatig werken aan actuele bèta technische opdrachten uit de praktijk.