Halverwege september ontving u van ons de laatste update over de voortgang van de werkzaamheden aan de noordelijke bak van de verdiepte ligging (briefkenmerk A9BH-492A). Tijd voor een nieuwe update. Let op: met deze brief informeren wij u over de voortgang en planning van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging. Als er werkzaamheden bij u in de omgeving plaatsvinden die hinder veroorzaken, ontvangt u vooraf een aparte brief met detailinformatie over deze werkzaamheden. Via de volgende link vindt u daarnaast een factsheet van Rijkswaterstaat met alle geplande afsluitingen van de A9 en lokale wegen tot mei 2025.
In deze brief vindt u informatie over:
- Waar bouwen we aan?
- Huidige en toekomstige werkzaamheden
- Afsluitingen op- en afritten 5 Amstelveen-Stadshart
- Planning bouw noordelijke bak en geluidschermen
- Stroomvoorziening
- Bijlage: factsheet met afsluitingen van lokale wegen en de A9 komende periode
Waar bouwen we aan?
In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
Ter hoogte van Amstelveen komt de A9 verdiept te liggen over een lengte van 1,6 kilometer. Over de verdiepte ligging komen drie overkappingen: twee van 249 meter breed (bij het Oude Dorp en het Stadshart) en één van 85 meter breed (bij de Meander/Bovenlandpad). Sinds vorig jaar bouwen we de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Die kunnen we niet in één keer bouwen. Daarom hebben we de locatie van de toekomstige noordelijke bak verdeeld in 17 compartimenten (bouwkuipen). In elk compartiment voeren we dezelfde werkzaamheden uit, maar niet tegelijkertijd. Dit betekent dat we in het ene compartiment bijvoorbeeld nog funderingspalen boren, terwijl we in het andere compartiment al onderwaterbeton storten.
Huidige en toekomstige werkzaamheden
Vervolgwerkzaamheden compartimenten 6b en 8
Nu het kruispunt Keizer Karelweg ter hoogte van de A9 en oprit 5 richting Schiphol/Haarlem verlegd zijn, is er ruimte om bij compartiment 6B en 8 (zie afbeelding 1 op deze pagina voor de exacte locaties van de compartimenten) ook de noordelijk bak van de verdiepte ligging te gaan bouwen.
De komende weken boren we funderingspalen in compartiment 6B (ter hoogte van Meandertoren 1). Voor dit compartiment gebruiken we funderingspalen van 42 meter lang, deze ziet u wellicht als we ze aanvoeren (eind januari tot begin februari). De extra lange palen zijn nodig om de toekomstige overkapping met bomenbrug te kunnen ondersteunen. In februari plaatsen we damwanden bij compartiment 6B. In compartiment 8 (ter hoogte van de Meester F.A. van Hallweg) plaatsten we in december en begin januari de damwanden. De volgende stappen voor compartiment 6B en 8 zijn het boren van de overige funderingspalen en het uitgraven en het onder water zetten van het compartiment.
Storten van onderwaterbeton van nog 11 compartimenten
Inmiddels is in 7 compartimenten onderwaterbeton gestort. Dit is de onderste laag van de bak van de verdiepte ligging. Hier informeerden we u in de vorige update in september ook over. Op afbeelding 1 op deze pagina vindt u wanneer welk compartiment aan de beurt is.
Bouw constructievloer, wanden en dak
Ook zijn we in verschillende compartimenten bezig met de bouw van de constructievloer, de wanden en bij een aantal compartimenten het noordelijke deel van het dak van de overkappingen van de verdiepte ligging; eerst bouwen we een houten bekisting (een soort mal). Vervolgens plaatsen we wapening (stalen vlechtwerk om het beton te verstevigen). Als dat klaar is, storten we het beton in de mal, over de wapening heen.
Nachtelijke betonstorts en verkeershinder
Voor al het (onderwater)beton geldt dat dit in één keer gestort moeten worden, zodat het één geheel wordt en er geen naden ontstaan. Afhankelijk van de grootte van een compartiment, kan het dus zijn dat we ook in de nacht betonstorten. Als een (onderwater)betonstort dicht bij uw woning is, ontvangt u hier circa 10 dagen van tevoren een aparte brief over.
Afsluiten op- en afritten 5 Amstelveen-Stadshart
De ruimte op de bouwplaats is beperkt. Dat betekent dat in sommige gevallen de betonpompen naast de bouwplaats moeten staan, zoals op de op- en afrit 5 Amstelveen-Stadshart (komende vanuit de richting Holendrecht en richting Badhoevedorp). Deze sluiten we dan voor de duur van de stort af. Wanneer dit nodig is, communiceren we hierover op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat. De eerstvolgende afsluiting van afrit 5, komende vanuit de richting Holendrecht, is op maandag 20 januari van 5.00 uur tot 23.00 uur. Verkeer richting Amstelveen wordt omgeleid via afrit 4 Ouderkerk aan de Amstel.
Planning noordelijke bak verdiepte ligging
Volgens de huidige planning is de noordelijke bak eind 2025 gereed voor het verkeer. Al het A9- verkeer, zowel richting Badhoevedorp als richting Holendrecht, gaat dan tijdelijk door de noordelijke bak rijden op 2 x 3 versmalde rijstroken. Vervolgens verwijderen we de bypass en starten we met de bouw van de zuidelijke bak van de verdiepte ligging.
Vanaf aankomende zomer beginnen we met het plaatsen van de geluidsschermen langs de noordzijde de verdiepte ligging. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot begin 2026.
Stroomvoorziening
We krijgen regelmatig vragen van omwonenden over het gebruik van aggregaten op het project. In verband met de beperkte capaciteit bij de nutsbedrijven en op het net, hebben we de afgelopen jaren aggregaten in moeten zetten om stroom voor de bouw te leveren.
Liander heeft aangegeven dat zij vanaf februari starten met het realiseren van stroomaansluitingen voor ons project. Er komen aansluitingen op drie locaties in Amstelveen: bij Meandertoren 1, de Meester F.A van Hallweg en het Bolwerk. Het proces om de stroominfrastructuur aan te leggen duurt meerdere weken. Helaas betekent dit niet dat alle aggregaten verdwijnen. Voor sommige activiteiten, zoals grote pompen, is de benodigde stroompiek te hoog voor het netwerk. Ook op locaties die te ver van een stroomaansluiting liggen, blijven aggregaten nodig. Wel kunnen bijvoorbeeld de lichtmasten na de aansluitingen op het stroomnetwerk worden overgezet.
Planning werkzaamheden stroomvoorziening per locatie:
- Meandertoren 1: vanaf maandag 10 februari
- Meester F.A. van Hallweg: vanaf maandag 3 maart
- Bolwerk: vanaf maandag 17 maart
Wat merkt u ervan:
De weg wordt opengebroken om de kabel te trekken richting het stroompunt. Ook wordt een verdeelkast (stroompunt) geplaatst. Liander voert deze werkzaamheden uit en voert ook de communicatie en verkeersmaatregelen rondom de werkzaamheden uit. Meer informatie hierover ontvangt u via Liander.
Meer informatie
- Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
- Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
- Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
- Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag en iedere eerste zaterdag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.