Veel belangstelling voor inhijsen brugliggers

Onder toeziend oog van zeker 300 omwonenden en pers heeft IXAS vrijdag liggers geplaatst voor de brug over de Gaasp. De ruim 50 meter lange betonnen balken zijn met uiterste precisie over de rivier gehesen en geplaatst op de betonnen pilaren.

Zware lading

De 80 meter hoge kranen maakten indruk op de aanwezigen. Dat de kabels bevestigd moesten worden met behulp van kleinere hijskranen, benadrukt de afmetingen van de onderdelen en de omvang van de klus. Bij elkaar zijn er voor de brug over de Gaasp verspreid over 5 stukken circa 95 liggers nodig van verschillende lengtes. De langste balken zijn 57 meter en wegen 220 ton per stuk. Dat is zoveel als 220 auto’s bij elkaar.

Veilig werken

Door de aanhoudende wind eerder deze week loopt de planning van het inhijsen iets uit. Veilig werken staat voorop bij klussen van deze grootte en daarom is er gewacht met hijsen. De langste delen worden volgende week per schip aangevoerd. Vanwege het kalme weer ging het inhijsen vandaag vlot. Als het weer meewerkt, zit het inhijsen van alle liggers er over 3 weken op.

Bredere A9

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie IXAS werken de komende jaren aan de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en knooppunt Diemen. Vanwege de bredere snelweg is dan ook een nieuwe brug nodig om alle verkeer over de rivier de Gaasp richting de A1 te leiden. Als in april het verkeer over deze nieuwe brug rijdt, wordt de andere brug gesloopt om plaats te maken voor een tweede nieuwe. In 2017 sluit de snelweg vanaf na de brug aan op de nieuwe verbindingsboog naar de A1 en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

Bekijk