Rijkswaterstaat kan aan de slag met de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Met de uitspraak van de Raad van State over het project is vandaag het Tracébesluit onherroepelijk geworden. In het besluit staan de plannen voor de wegverbreding en verdiepte aanleg van de A9 bij Amstelveen. Het werk start in 2020 en is klaar tussen 2024 en 2026.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Mooi dat we van start kunnen met dit deel van de A9. We zorgen ervoor dat het verkeer in deze drukke regio beter kan doorrijden en we verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving”.
Verdiepte aanleg en maatregelen tegen geluidshinder
Tegen het Tracébesluit 2017 waren bij de Raad van State zeven beroepen ingediend waarvan er drie later zijn ingetrokken en één niet-ontvankelijk is verklaard. De resterende drie beroepen zijn vandaag door de Raad van State ongegrond of niet-ontvankelijk verklaard. Rijkswaterstaat start in 2020 met het verbreden van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Bij Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aangelegd, met drie overkappingen om te zorgen dat minder overlast wordt ervaren van de weg: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad (nu nog de Kloostunnel). Daarnaast zijn geluidsmaatregelen geoptimaliseerd, zo wordt er in totaal veertien kilometer aan geluidsschermen geplaatst.
Optimaliseren bereikbaarheid
Ook de gemeente Amstelveen is blij met de uitspraak van de Raad van State. “Het is nu definitief, vanaf 2020 kunnen de gemeente en Rijkswaterstaat aan de slag”, zegt wethouder Herbert Raat (A9). “En dat is mooi. Nu de werkzaamheden naderen, is het zaak om onze inwoners en ondernemers goed voor te bereiden op de werkzaamheden en ervoor te zorgen dat Amstelveen gedurende deze periode goed bereikbaar blijft. Alle aandacht is nu gericht op minimaliseren van overlast en optimaliseren van bereikbaarheid.”