Verkeerspsycholoog Jos Vrieling kijkt mee naar veranderingen A9

Rijkswaterstaat en bouwcombinatie IXAS leggen momenteel de laatste hand aan de aanleg van de wisselbaan. Deze wordt vanaf 5 mei ingezet als parallelbaan voor verkeer richting Holendrecht. De verkeerssituatie verandert daardoor flink voor de snelweggebruiker. Verkeerspsycholoog Jos Vrieling kijkt mee hoe deze verandering letterlijk in goede banen kan worden geleid.

Nieuwe situatie

De nieuwe situatie richting knooppunt Holendrecht treedt per 5 mei in werking en splitst de snelweg ter hoogte van rivier de Gaasp op in één rijstrook op de huidige A9 en de twee rijstroken op de lager gelegen parallelbaan. Verkeer naar de S113 (Kromwijkdreef) en S111 (Amstel III-gebied) moet rechts aanhouden en via de parallelbaan rijden. Verkeer naar de S112 (Gooiseweg) houdt links aan. Het doorgaande verkeer richting de A2 kan zowel links als rechts aanhouden.

Jos: mensen moeten vooral weten dat er 3 rijstroken beschikbaar zijn

Jos, die inmiddels tien jaar in het vak zit, is verkeerspsycholoog bij IXAS en in die hoedanigheid betrokken bij de extra stukken asfalt langs Amsterdam-Zuidoost, waarover straks legio auto’s en andere voertuigen rijden. Het grootste aandachtspunt daarbij is het tijdig kiezen van de juiste rijstrook. ‘De mensen moeten vooral weten dat er drie rijstroken beschikbaar zijn’, stelt de verkeerspsycholoog. ‘Het liefst heb je dat ze de nieuwe situatie in één oogopslag begrijpen en zich er zodoende op kunnen instellen. Dat ze komen aanrijden en weten van het splitsingspunt. In dat geval zitten mensen veel rustiger achter het stuur.’

Onwetendheid kan leiden tot onverwachts rijgedrag

Onwetendheid onder weggebruikers kan namelijk leiden tot onverwachts rijgedrag, weet Jos. ‘Zo kunnen weggebruikers snelheid inhouden of zelfs remmen voor een splitsingspunt omdat ze twijfelen. Of dat ze op het allerlaatste moment van rijstrook wisselen met alle gevaren van dien. Door borden boven en langs de kant van de weg worden de weggebruikers ruim voor het splitsingspunt geïnformeerd voor welke rijstrook ze moeten kiezen. De informatie op deze borden is duidelijk leesbaar, waardoor weggebruikers snel moeten kunnen zien wat van hen wordt verwacht. Daarnaast is de toegestane snelheid aangepast zodat de – verschillende groepen – weggebruikers ook de tijd hebben om eventueel van rijstrook te wisselen.’

Informatievoorziening

Juist vanwege de vele veranderingen is de informatievoorziening vooraf heel belangrijk. Daarom is er bijvoorbeeld geflyerd bij tankstations. ‘We houden er rekening mee dat weggebruikers moeten wennen. Het helpt als mensen snappen waarom de werkzaamheden en veranderingen plaatsvinden en accepteren dat de reis minder voorspoedig kan gaan. Dus als we omwonenden en weggebruikers met informatie via de media en andere acties daarbij kunnen helpen, dan doen wij dat graag. Vrachtwagenchauffeurs tonen doorgaans veel meer begrip dan incidentele weggebruikers. Zij redeneren: die werkzaamheden doen ze voor ons, daarvan hebben we in de toekomst profijt.

 

Als straks de grote dag daar is, gaat Jos de nieuwe verkeerssituatie niet achterover leunend in een zetel langs de snelweg volgen. ‘Ik ga het eerst zelf ervaren en mocht ik dingen tegenkomen ga ik die meteen terugkoppelen.’ Aan de gedegen voorbereiding kan het welhaast niet liggen. ‘Ik vind het mooi om te zien hoe Rijkswaterstaat en IXAS samenwerken om er een succesvol project van te maken. Het draait op volle toeren. De manier waarop iedereen het oppakt en zich met veel enthousiasme inzet, stemt mij heel tevreden.’

 

Factsheet – Wijziging verkeerssituatie A9 Gaasperdammerweg (PDF)