Het weekend van vrijdag 24 november tot maandagochtend 27 november is de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht in beide richtingen afgesloten voor doorgaand verkeer. Verkeersmanager Bert Jan Zandhuis vertelt wat er dit weekend op de planning staat en wat er allemaal voorafgaat aan een weekendafsluiting.
Bert Jan: ‘De Schipholbrug gaan we aan de noord- en zuidkant uitbreiden. We starten aan de noordzijde. Om ruimte te maken, moeten we het verkeer omzetten naar de zuidelijke kant van de brug. Hier is twee weken geleden een tijdelijk dek ingehesen. Aankomend weekend worden de tijdelijke rijstroken aan de zuidkant verder ingericht zodat het verkeer er na dit weekend overheen kan rijden. Ook gaan we dit weekend het noordelijke brugdek verwijderen. Dit wordt in delen gedaan.’
Werkzaamheden knooppunt Holendrecht
‘Ter hoogte van knooppunt Holendrecht, verleggen we de noordelijke rijbaan en de verbindingsboog vanuit Amsterdam tijdelijk iets naar het noorden. Begin 2024 verlegt de aannemer de zuidelijke rijbaan iets naar het noorden. Hierdoor ontstaat aan de zuidkant van de A9 ruimte om de extra rijstroken aan te leggen’.
‘We werken veilig of we werken niet’
Veiligheid tijdens het werk langs of op de weg is heel belangrijk. Voor weggebruikers én voor de bouwers. Bert Jan: ‘Ons motto is: ‘we werken veilig of we werken niet.’ Vooraf wordt samen met de aannemer bekeken of werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden ‘in het verkeer’ of dat een weg afgesloten moet worden. Veiligheid weegt hierin altijd het zwaarst. Soms is het voldoende om één rijstrook af te sluiten, soms moet de hele weg dicht. Dat is helaas niet te voorkomen. We proberen de overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken. Daarom worden tijdens een wegafsluiting, ook zoveel mogelijk andere werkzaamheden uitgevoerd waarvoor de weg dicht moet. Een weg afsluiten is namelijk niet iets dat zomaar even kan. Daarvoor moet 26 weken van tevoren een aanvraag ingediend worden, is afstemming nodig.’
Afstemmen begint jaar van tevoren
Bert Jan zit al in een vroeg stadium met betrokken partijen om tafel om alles goed af te stemmen. ‘Dat gebeurt al zo’n jaar van tevoren. Samen met VeenIX, de aannemer, kijken we naar de planning. Vervolgens check ik met wegbeheerders of er niet tegelijkertijd wegwerkzaamheden in de regio zijn. Dat overleg ik ook met OV-diensten, want het is natuurlijk erg vervelend als er ook nog spoorwerkzaamheden zijn. Daarnaast stem ik werkzaamheden ook altijd af met hulpdiensten en de busmaatschappijen zodat zij hier rekening mee kunnen houden. Voor beiden moet er trouwens altijd een route beschikbaar zijn. Dat is soms best puzzelen op zo een krappe ruimte.’
Uitleggen leidt tot meer begrip
Ook probeert Bert Jan weggebruikers zo goed mogelijk te informeren. ‘Als mensen snappen waarom ze in de file staan, zorgt dit voor veel minder irritatie. Dat neemt niet weg dat het nog steeds vervelend is, maar het leidt wel tot meer begrip. Hinder voorkomen kan ik niet, maar ik kan mensen wel zo goed mogelijk uitleggen waarom iets gebeurt.’
‘We proberen werkzaamheden altijd in de vakantieperiode te plannen, want dan is het relatief rustig. Maar tegelijkertijd is het rond Schiphol dan weer drukker. Dat is dus altijd iets om rekening mee te houden. Het is dan zaak om alles goed af te stemmen met betrokken partijen. Zijn er bijvoorbeeld evenementen zoals festivals of thuiswedstrijden van Ajax waar we rekening mee moeten houden?’
Van eerste pennenstreek op papier tot vrijgeven weg in de praktijk
Het mooiste aan zijn werk vindt Bert Jan dat hij al vanaf de eerste pennenstreep van deze werkzaamheden betrokken is. ‘Nog voordat er ook maar een schep in de grond gaat, denk ik al mee over de uitvoering. Gaandeweg wordt dit steeds concreter en wordt alles in de praktijk uitgevoerd. Ik heb nu al bijna tien afzettingen gehad, maar het blijft toch altijd speciaal als ik maandagochtend de weg weer vrij kan geven en alles goed gegaan is.’
Tijdens dit weekend zit Bert Jan niet stil, hij controleert de omleidingsborden, monitort het verkeersbeeld en is het eerste aanspreekpunt voor de aannemer. Ook staan er tijdens de afsluiting bergingsvoertuigen standbye op de omleidingsroute. Bert Jan: ‘Zodat, mocht er een ongeluk gebeuren, voertuigen snel van de weg gehaald kunnen worden en het verkeer erna weer verder kan. Vooraf modelleren we het verkeer om zo mogelijke knelpunten te voorspellen, maar de ervaring leert dat de praktijk toch altijd net iets anders uitpakt. Verschillende factoren – zoals het weer – kunnen hier invloed op hebben. We monitoren het verkeersbeeld, komen met verkeersleiders en hulpdiensten bij elkaar en staan hierdoor altijd klaar met een oplossing.’