Waarom de Gaasperdammertunnel updates en onderhoud nodig heeft

In een tunnel zitten heel veel technische systemen die regelmatig onderhouden en getest moeten worden. En net als je eigen laptop of smartphone heeft ook een tunnel zo nu en dan een software update nodig. Technisch manager Joop van der Velden legt uit hoe het onderhoud van een tunnel in z’n werk gaat.

Uitvoerig getest

‘Natuurlijk zijn alle systemen van de tunnel voor de opening van de tunnel uitvoerig getest. Toch krijg je nooit de garantie dat alles precies werkt zoals het van tevoren bedacht is. De testen zijn allemaal gedaan in een tunnel waar geen of weinig verkeer doorheen reed, dat is net even anders dan een tunnel die volledig in gebruik is. Daar hebben we rekening mee gehouden.’

Als voorbeeld noemt Joop de voorzieningen waarmee de telefoonverbinding in de tunnel wordt doorgezet. De apparaten die daarvoor nodig zijn, produceren veel warmte. Joop: ‘Tijdens de hittegolf deze zomer kregen we een soort brandmelding binnen. Er was helemaal geen brand, maar de temperatuur in de ruimtes van de telecomapparatuur was hoger dan verwacht. Als het park op de tunnel er straks is, ligt er een meter aarde op het dak, dan is de temperatuur in de tunnel een stuk lager, maar nu liepen we hier dus tegenaan.’

Soms een afsluiting nodig

Wanneer moet de tunnel dan dicht en wanneer kan je zaken oplossen zonder het verkeer te hinderen? ‘Dat hangt helemaal van de situatie af’, vertelt Joop. ‘Maar zodra we de veiligheid van de weggebruiker niet meer kunnen waarborgen, gaat de tunnel dicht.’

Onderhoud en werkzaamheden

Sowieso moet de tunnel een aantal keer per jaar dicht voor regulier onderhoud. Joop: ‘We moeten dan bijvoorbeeld de weg  schoonmaken, vluchtdeuren smeren en de camera’s reinigen.’ Daarnaast wordt er dit jaar nog gewerkt aan de gefaseerde opening, ook daarvoor moet de tunnel een aantal weekenden gepland dicht om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.

Updates

En de tunnel is ook nog in ontwikkeling. Daarvoor zijn software-updates nodig. ‘Of we lopen tegen zaken aan die toch net iets anders moeten’, legt Joop uit. ‘De software kunnen we los van de tunnel aanpassen, maar uiteindelijk moet het ook in de tunnel worden aangepast. Bij kleine updates kan de tunnel openblijven, maar soms is het nodig om de tunnel helemaal opnieuw op te starten. Dan moet de tunnel dicht voor verkeer. Dat doen we dan voor de veiligheid, omdat we vanuit de verkeerscentrale geen zicht hebben op wat er allemaal in de tunnel gebeurt.’

Storingen

Het is een utopie om te verwachten dat er nooit een foutje of een storing wordt geconstateerd, weet Joop. ‘Er zitten veel technische systemen in de tunnel die met elkaar moeten samenwerken. Dat is complex.’ Soms zijn de storingen maar heel klein en kunnen wij  die meteen oplossen zonder dat het verkeer daar iets van merkt, of dat het afsluiten van een rijstrook of het invoeren van een lagere maximumsnelheid volstaat.

Maar bij een grotere storing kan het zijn dat de veiligheid in de tunnel niet meer volledig is te waarborgen en dan moet de tunnel dicht.  Joop: ‘Soms moet dat direct, maar het kan ook zijn dat de tunnel in de nacht dichtgaat om het probleem op te lossen en te testen of alles weer werkt.’

Veiligheid voorop

‘Natuurlijk is het voor de weggebruiker vervelend als de tunnel dicht moet, vooral als dat ongepland is,’ weet Joop. ‘Maar een tunnel sluiten doen we niet omdat we dat graag willen, dat doen we voor de veiligheid. Het is een voorzorgsmaatregel. Want nog vervelender is het als er wel iets gebeurt en de wegverkeersleider krijgt geen melding of kan niet handelen. Sinds 5 juli is de tunnel 1 keer overdag en 1 keer ’s nachts afgesloten vanwege storingen.