Ontwerpen A1/A6 deel 5: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 5: de tweede Hollandse Brug.

Ook vanaf de bestaande brug het water zien

‘Uitgangspunt bij het ontwerpen van de tweede Hollandse Brug was dat we graag willen dat je ook vanaf de bestaande brug het water van het Gooimeer kunt blijven zien’, legt Heesen uit. ‘Het dek van de bestaande brug is 3 meter dik, het nieuwe dek is 1,5 meter dik. Hierdoor kun je straks vanaf de bestaande brug over het nieuwe dek heen kijken en het water van het Gooimeer zien. Zo ervaren automobilisten op beide bruggen iets van de omgeving. De leuning op de brug hebben ontworpen met alleen verticale spijlen. Wanneer je daar met 100 km/h langs rijdt ontstaat er een stroboscopisch effect waardoor de spijlen lijken te verdwijnen.’

Onderkant komt 13 meter boven het water

De onderkant van de tweede Hollandse Brug komt even hoog als de bestaande brug. ‘De doorvaarthoogte is 13 meter. Dat is behoorlijk hoog, bijna 4 meter hoger dan de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal’, vertelt Heesen. ’Als je straks het Zilverstrand bezoekt en onder door loopt, ervaar je een balzaal aan ruimte.’

Moderne versie van de bestaande brug

’We maken de bestaande brug na met de middelen van nu. De nieuwe brug krijgt bijvoorbeeld net als de bestaande drie pijlers per steunpunt. Maar de pijlers van de bestaande brug zijn hoekig en geprofileerd, wij maken de pijlers wel mooi afgerond en van glad beton. Bij de oude brug loopt de regenpijp zichtbaar buitenlangs, de nieuwe brug krijgt een nettere randafwerking waarachter de regenpijp is verscholen. In die rand verwerken we ook de naam van de brug én de scheepvaartseinen. Door dit soort details ziet de tweede Hollandse Brug er net wat strakker en moderner uit dan de bestaande brug.’

 

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’