Om de verbreding van de A1 mogelijk te maken, moet de spoorbrug bij Muiderberg vervangen worden door een langer exemplaar. De brug overspant straks zonder tussensteunpunten 16 rijstroken van de A1 (2×5 rijstroken, 2 wisselstroken, 2 vluchtstroken en 2 in- en uitvoegstroken). Een boogbrug van staal en beton is hiervoor het meest geschikt.
Bouw van de spoorbrug
Om de nieuwe spoorbrug op zijn definitieve locatie te krijgen, worden veel stappen genomen. Naast de bestaande spoorbrug zijn eerst 2 tijdelijke landhoofden gemaakt. Op het assemblageterrein bij Muiderberg zijn vervolgens blauwe hulpconstructies neergezet.
Verrijden
Nadat de stalen onderdelen van de nieuwe brug in elkaar zijn gezet, weegt de brug zo’n 8.500 ton. Voordat de betonnen onderdelen worden aangebracht en de brug te zwaar wordt om te verplaatsen, wordt de brug in mei 2016 over de A1 gereden en op de tijdelijke landhoofden geplaatst naast de huidige spoorbrug. Voor dit vervoer gebruiken we een self propelled modular trailers (SPMT’s).
Afbouw
Vervolgens kan de brug worden afgebouwd met een betonnen dek, de rails en de bovenleiding. In een treinvrije periode van 4 dagen eind augustus 2016 wordt tot slot de oude spoorbrug gesloopt, de kant-en-klare nieuwe spoorbrug op z’n plaats geschoven en aangesloten op het bestaande spoor.