Wat en waarom A10-Oost / A1 Diemen

De A10-Oost/A1 Diemen is een onderdeel van de ring Amsterdam, een drukke weg. Op werkdagen gaan er zo’n 110.000 voertuigen over de A1 bij Diemen en ruim 165.000 op de A10-Oost in beide richtingen. Als het verkeer hier vastloopt, loopt het op de omringende wegen vaak ook vast. Het is daarom belangrijk te zorgen voor een goede doorstroming op dit traject. Bekijk hier hoe we dat hebben aangepakt.

 

Waar werken we aan?

  • Uitbreiding tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Diemen van 2 keer 3 rijstroken met 2 spitsstroken naar 2 keer 4 rijstroken.
  • Uitbreiding van de A10-Oost tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer van 2 keer 3 naar 2 keer 4 rijstroken.
  • De aanleg van een parallelbaan tussen het knooppunt Watergraafsmeer en de aansluiting S113 Middenweg.
  • De aanleg van brede vluchtstroken op het traject aansluiting Diemen – aansluiting S113, waardoor bussen een eventuele file voorbij kunnen rijden.

En we verbeteren de leefbaarheid:

  • Ter hoogte van de woonwijken in Amsterdam, Diemen en Duivendrecht plaatsen we 12 kilometer geluidsscherm. Deze zijn op veel plaatsen hoger dan de oorspronkelijke schermen. Een impressie van de verschillende geluidsschermen langs de A10-oost/A1 Diemen ziet u hier.
  • Grote delen van het traject krijgen  geluidsreducerend asfalt.

Cijfers over dit project

  • Tijdens de eerste weekendafsluiting van de A10-Oost buitenring in augustus 2013 hebben we 10.000 ton asfalt gestort.
  • Tijdens de weekendafsluiting van november 2013 hebben we zo’n 5.500 ton asfalt aangebracht.
  • Tijdens beide weekenden hebben we in totaal 45 km markering aangebracht.
  • Er zijn 100 detectielussen onder het asfalt gelegd om onder andere de matrixborden aan te kunnen sturen.

Naar verwachting zijn we klaar met ons werk in de zomer van 2014.
De A10-Oost tot en met de A1 knooppunt Diemen zien er dan zo uit: