UPDATE Bouw van de tunnel

Na een klein jaar voorbereiden is bouwcombinatie IXAS, in samenwerking met Rijkswaterstaat, in juni 2016 gestart met de bouw van de tunnel. Een nieuwe fase in het project met andere soorten werkzaamheden. De zomervakantie hebben we als opstartperiode gebruikt. Nu de zomerweken achter de rug zijn, komt de tunnelbouw in september echt op gang. Met dit bouwbericht informeren we u over de werkzaamheden de komende maanden.

De stappen van de tunnelbouw

Om de tunnel te kunnen bouwen, voert IXAS verschillende werkzaamheden uit. Eerst brengen we heipalen aan, dan storten we het beton van de vloeren en daarna het beton van de wanden en het dak. In het meest vooruitlopende tunneldeel (ter hoogte van het Nelson Mandelapark) zijn de eerste wanden inmiddels gemaakt. Wilt u precies weten hoe het proces van de tunnelbouw eruit ziet? Ga dan naar het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat en download de flyer Hoe & wat Bouw van de tunnel.

Afgraven noordzijde oude A9

Door de noordzijde van de oude A9 af te graven, maakt IXAS de ruimte vrij om de tunnel te kunnen bouwen. In mei zijn we gestart met graven. Inmiddels is het grootste deel van deze graafwerkzaamheden klaar. Bij Kantershof verlopen de graafwerkzaamheden langzamer dan verwacht. We verwachten hier in oktober klaar te zijn. Bij Hakfort en Huigenbos kan het graven pas afgemaakt worden als het laatste stukje wisselbaan/parallelbaan verplaatst is. Hier graven we nog tot in januari.

Verplaatsen laatste deel wisselbaan/parallelbaan

Sinds begin mei rijdt het snelwegverkeer richting knooppunt Holendrecht ook op de lager gelegen wisselbaan. We noemen dit inmiddels de parallelbaan. Tussen de Huntumdreef/Meerkerkdreef en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht moet IXAS de parallelbaan nog een keer verleggen om hier de tunnel te kunnen bouwen. Dit gebeurt in het weekend van 21 tot 24 oktober. Omwonenden worden hier nog over geïnformeerd. Nadat de parallelbaan verplaatst is, kan IXAS hier het laatste stuk A9 afgraven en ook hier starten met de tunnelbouw.

Heipalen

Voor de bouw van de tunnel zijn 8.000 heipalen nodig. Op het grote bord naast het Nellesteinpad, kunt u zien hoeveel van de 8.000 palen inmiddels in de grond
zitten. Bij het verspreiden van dit bouwbericht waren dit er 2.150. Het aanbrengen van de heipalen gebeurt meestal van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 –
19.00 uur. Als heistellingen tijdens de week een achterstand oplopen op de weekplanning, heien ze op zaterdag door. We beginnen dan wel een uur later met heien: om 8.00 uur. In de zomervakantie heeft een aantal heistellingen stil gestaan. De heiploegen die de machines bedienen, waren ook op vakantie. Omdat er daardoor enige vertraging ontstaan is, is de planning van het heien gewijzigd. Aan de binnenzijde van deze brief kunt u zien tot wanneer we in de nabijheid van uw woning aan het heien zijn.

Damwanden

IXAS heeft de afgelopen periode twee soorten damwandwerkzaamheden verricht: we hebben permanente damwanden aangebracht en tijdelijke damwanden getrokken. Beide werkzaamheden zijn voorlopig klaar. De damwandstellingen komen in januari 2017 nog één keer terug. Ze brengen dan nog een klein aantal damwanden aan ter hoogte van de huidige op- en afrit Gooiseweg. Ook trekken ze het restant van de te trekken damwanden. Naar verwachting duren de damwandwerkzaamheden vanaf januari nog ongeveer vier weken.

 

Veel nachtwerk naar de dag

Sinds 1 augustus sluit IXAS overdag, na de ochtendspits, de parallelbaan af voor snelwegverkeer. We doen dit in ieder geval tot maart 2017. Door deze maatregel kunnen meer werkzaamheden voor de bouw van de tunnel overdag uitgevoerd worden in plaats van ’s nachts. Omwonenden krijgen daardoor minder hinder.

 

Twee soorten werkzaamheden blijft IXAS ’s nachts uitvoeren:

 

  • De leveringen van groot materiaal. Transporten van groot materiaal, middels zogenaamde speciaal transporten. Deze kunnen overdag niet uitgevoerd worden.
  • Het afwerken van het beton. Elke dag wordt er ergens voor de tunnel een vloer of dak gemaakt. Het beton van de vloeren en daken moet, na een aantal uren uitharden, glad gemaakt worden. Met name in de winter duurt het uitharden langer en vindt het glad maken daardoor in de nacht plaats.

De meeste graafwerkzaamheden en transporten zouden ’s nachts plaatsvinden. Dit was nodig omdat veel locaties waar we moeten graven, overdag niet goed bereikbaar waren voor de vrachtwagens die de grond afvoeren. Met het overdag afsluiten van de parallelbaan, vinden ook veel graafwerkzaamheden overdag plaats. Zo nu en dan wordt er wel nog ’s nachts graafwerk uitgevoerd.

Planningsdocument IXAS

Wilt u precies weten wanneer IXAS waar welke werkzaamheden uitvoert? Kijk dan op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat. Hier vindt u het planningsdocument IXAS waar alle werkzaamheden in vermeld staan.