Aan de rand van het Vroege Vogelbos in Almere, op een steenworp afstand van de A6, ligt Thermen La Mer. Wie het gebouw uitloopt, ziet op circa 150 meter afstand zandhopen liggen van 5 a 6 meter hoog. Na de zomer van 2018 rijdt daar al verkeer overheen richting de nieuwe Steigerdreef. Hoe kijkt Pieter van der Horst, directeur van Thermen La Mer, aan tegen de verbreding van de A6?
‘Als wellness resort moet Thermen La Mer het hebben van rust en ontspanning. Achter het gebouw ligt een tuin waar je als gast de vogeltjes hoort fluiten die in het Vroege Vogelbos wonen. Maar door de verbreding van de A6 gebeurt het ook dat andere geluiden de tuin bereiken,’ vertelt Pieter.
Vanuit het raam op de eerste verdieping van Thermen La Mer is te zien hoe een ‘zandwals’ machine over de enorme zandhopen glijdt. Deze zorgt voor het inklinken van het zand. Het walsen kan een lichte trilling geven die Pieter zo nu en dan voelt.
Bereikbaarheid
Pieter: ‘De gasten hebben binnen geen last van de werkzaamheden. Alleen in de tuin hoor je zo nu en dan geluiden die door de werkzaamheden komen. Een enkele gast vraagt ernaar. Maar het is (nog) niet storend en het werk moet gebeuren. In deze tijd is een verbreding als de A6 nu eenmaal nodig voor de doorstroming in de regio. Maar als het klaar is zijn we blij.’ Want, voorziet Pieter, Thermen La Mer is dan een A-locatie. ‘Vanaf het nieuwe busstation zie je ons pand goed liggen en wandel je er in een paar minuten naartoe. De bereikbaarheid verbetert dus.’ Wel heeft hij zorgen over het geluid dat het toekomstige busstation met zich mee kan brengen. En of het optrekkend verkeer overlast zal geven op de nieuwe afrit. ‘Ik vermoed dat het geluid over het pand heen zal reiken, maar dat zal moeten blijken’.
Tijdig informeren
Pieter: ‘Informatie over de voortgang van het werk aan de A6 is essentieel voor onze bedrijfsvoering, maar ook belangrijk om te kunnen delen met de gasten. Want er komen dagelijks vragen van gasten hierover. Nu vind ik de informatievoorziening over de werkzaamheden over het algemeen goed, wel moet ik de informatie ophalen. Gezien de ligging van het pand, zo dicht langs de A6, had ik een meer persoonlijke benadering verwacht.’ ‘Maar’, vult hij direct aan, ‘Ik begrijp ook dat voor Rijkswaterstaat en de aannemer het werk in volle vaart door gaat. Bovendien, toen ik om specifieke informatie over wegafsluitingen vroeg bij de aannemer, stonden zij direct voor mij klaar.’ Wel vindt Pieter de heiwerkzaamheden die straks gaan plaatsvinden echt van een andere orde. Dus de boodschap voor Rijkswaterstaat? Pieter: ‘Als ik tijdig wordt geïnformeerd, vind ik de geluidoverlast acceptabel. Mits ik het maar op tijd weet’.