’Werken aan een snelweg is passen en meten’

Gerard de Boer werkt al 38 jaar voor Dura Vermeer, onderdeel van bouwcombinatie Parkway6 die de verbreding van de A6 uitvoert. Hij coördineert als hoofduitvoerder alle werkzaamheden buiten op de weg en doet dat met veel plezier. Projecten waar hij eerder aan werkte waren onder andere de renovatie van de Velsertunnel, de A44 bij Wassenaar en diverse baanrenovaties en uitbreidingen op Schiphol, waaronder de Polderbaan. Wat hij leuk vindt aan zijn werk? Gerard: ‘Het organiseren ervan, en dat het plan zoals ik dat met mijn team heb uitgedacht, precies past en voor elkaar komt.’

‘Werken aan een snelweg is passen en meten. Je moet rekening houden met veiligheid en hinder voor de weggebruiker, omwonenden en bedrijven. Enerzijds is er een strakke planning, anderzijds willen we flexibel zijn als werkzaamheden sneller klaar zijn of langer duren. In de planning houden we ook rekening met de aanvraag van vergunningen, vooral voor het werken in de nacht’, aldus Gerard.

Extra rijstrook

In het weekend van 28 tot en met 30 april werd een extra rijstrook toegevoegd tussen Almere Havendreef en Almere Stad.  Gerard: ’Deze extra rijstrook is belangrijk om de doorstroming vanuit Amsterdam te verbeteren. Het eerste deel van de A6 heeft nu al vier rijstroken. De overgang naar twee rijstroken zou leiden tot te veel hinder.’

 

Gerard de Boer aan het werk bij de aanleg van onder andere het nieuwe viaduct Noorderdreef

Verdwaalde weggebruiker

Gerard coördineerde tijdens het weekend van uur tot uur een strakke planning. 75 machinisten, chauffeurs, grondwerkers en ‘belijners’ werkten er mee. Op een verdwaalde weggebruiker na, is alles volgens planning gehaald, vertelt Gerard in de bouwkeet aan de Oorweg in Almere. En de verdwaalde weggebruiker? ‘Die had per ongeluk een afrit voor het werkverkeer genomen en is weer veilig terug naar de snelweg geloodst’, aldus Gerard.

Onderhoud

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van het verbeteren van de huidige weg, zodat er tijdens de verbreding zo min mogelijk onderhoud aan de bestaande weg nodig is. Gerard: ‘Dit deel van de A6 is verouderd. Daarom is het belangrijk dat de weg eerst op orde is voordat we die gaan verbreden. Daarvoor leggen we circa 3000 ton nieuw asfalt, is er een nieuwe wegindeling gemaakt en nieuwe belijning aangebracht.’ Tevens zijn er werkruimtes ingericht langs de weg. Om er veilig te kunnen werken zijn (betonnen) barriers geplaatst die moeten voorkomen dat voertuigen die van de weg raken, de werkruimtes inschieten. Gerard: ‘Ook ‘s nachts wordt nog steeds gewerkt om de werkvakken zo in te richten zodat we straks overal kunnen werken.’ De (onderhouds)-werkzaamheden gaan door tot en met eind mei.

Veiligheid

Wat wil Gerard de Boer weggebruikers meegeven voor de komende periode? ‘Houd je overdag én ’s nachts aan de maximum snelheid: dat bekent 100 km p/u overdag, en als er werkzaamheden zijn in de nacht 70 km p/u. Zo zorgen we samen voor de veiligheid van de weggebruikers én de wegwerkers.’