Het verhuis- en distributiebedrijf Holwerda ligt op het bedrijventerrein De Steiger in Almere Haven. Dagelijks rijden er gemiddeld 50 transportwagens via de A6 het hele land in. Wie een blik werpt in het magazijn van het bedrijf ziet er honderden ingepakte pakketten staan, klaar voor transport. Van fietsonderdelen tot babyspullen.
Bas Koopmanschap is Operationeel Manager bij Holwerda. Volgens hem kan het werk aan de A6 hen niet snel genoeg gaan. ‘Bij Holwerda kijken wij uit naar de toekomstige verbreding. Wij leven van mobiliteit. Dus alles wat gedaan wordt om de doorstroming te verbeteren is goed voor ons en onze klanten.’
Betrouwbaar wegennetwerk
Bij Holwerda leveren ze pakketten af in strakke tijdvensters, soms zelfs van een uur. Om daar aan te voldoen is een betrouwbaar wegennetwerk belangrijk. ‘Voor onze klanten maar ook voor het werk van onze chauffeurs. Als zij veel in de file staan en daardoor in tijdnood komen, zet dat de betrouwbaarheid onder druk. Dat kan de chauffeurs ook stress geven. Dus een betere doorstroming op de weg geeft ook hen meer rust. Elke verbetering daarin is ook goed voor ons,’ aldus Bas.
Informatievoorziening over wegwerkzaamheden
Transport over de weg is hun vak, dus informatie over wegwerkzaamheden is voor Holwerda van essentieel belang. ‘De chauffeurs op de transportwagens volgen dat zelf op de voet maar ook als bedrijf kijken we daar natuurlijk constant naar. Met alle middelen die wij tot onze beschikking hebben, lukt dat goed,’ licht Bas toe.
Minder files
Veel van Holwerda’s klanten zitten in de regio Amsterdam en ’t Gooi. Hoewel de snelste route vanuit Almere voor die regio via de A6 en de A1 is, ging het op dat traject tot voor kort heel stroperig door de werkzaamheden aan de A1 en de A6 (tussen de knooppunten Gooimeer en Muiderberg). De chauffeurs vertrokken dan nog vroeger om het fileleed voor te zijn. Die pijn is snel vergeten nu de werkzaamheden aan de A1 en de A6 (tot aan knooppunt Gooimeer) voltooid zijn. De chauffeurs ervaren daar nu al de voordelen van de wegverbreding A1/A6, zoals minder files. En dat zal nog beter worden met de toekomstige verbreding van de A6,’ aldus Bas.