Per fiets of step naar de Gaasperdammertunnel en daar allerlei leuke opdrachten doen. Het is weer eens wat anders dan een dag lang rekenen en aardrijkskunde. De leerlingen van twee groepen 8 van basisschool Nellestein, kregen 4 en 5 februari les over de Gaasperdammertunnel.
De dag begon nog in het klaslokaal, waar Wilson Jansen en Imce Hofman een presentatie gaven over de tunnel. Ook kregen de leerlingen een veiligheidsinstructie. Per fiets of step gingen de leerlingen om tien uur richting de tunnel, waar zij werden opgesplitst in drie groepen die allemaal drie opdrachten kregen.
Wilson vertelde hoe de vluchtdeur werkt en dat de camera’s, matrixborden, ventilatoren en luidsprekers in werking treden bij een calamiteit. Ook liet hij de leerlingen een stukje van de vluchtroute lopen. Vervolgens kregen zij de opdracht om in eigen woorden de functie van de systemen op te schrijven.
Ron Tonkes (IXAS) demonstreerde wat er allemaal aanwezig is in de hulppostkast en vertelde dat je de verkeerscentrale aan de lijn krijgt als je de telefoon in de hulppostkast gebruikt. Hij liet ook de brandblusser en lange brandslang om met water te blussen zien. Tot slot liet Ron de leerlingen een rekenopdracht uitwerken over de breedte van een rijstrook en de maximaal toegestane hoogte van vrachtwagens.
Bij de opdracht van Imce was de hoofdvraag: hoe lees je een kaart? Ze legde uit wat het noorden, oosten, zuiden en westen op de kaart is (ezelsbruggetje, met de klok mee: niet op zondag werken). Ze moesten aangeven waar ze zich bevonden, waar ze woonden en waar de McDonald’s zich bevindt. Ook de opbouw van de kaart werd besproken: de groene lijnen, rijrichting en de rode kruizen in fase 3). Tot slot werd er een taalspelletje gespeeld. De leerlingen maakten woorden met ‘brand’ en ‘vlucht’.
Voordat er op school werd teruggeblikt en iedereen een Rijkswaterstaat-tasje kreeg, werd er een mooie groepsfoto genomen, voor én in de tunnel. Zij vonden het erg leuk om op de manier iets te leren over de tunnel.