Ruim 5000 zonnepanelen liggen over enige tijd op het dak van de Gaasperdammertunnel. Onlangs is begonnen met de installatie. Het streven is dat alle panelen medio oktober op het dak liggen. Simon Jan Groenveld van IXAS: ‘Er ligt 2 mega watt (piek) aan panelen en ze produceren bijna 2 gigawattuur aan energie per jaar.’
In een tunnel staat dag en nacht het licht aan. Dat levert een forse energierekening op, die in een DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintain) moet worden betaald door de opdrachtnemer. Niet zo gek dus dat aannemerscombinatie IXAS kwam met een energiebesparend plan. Naast ledlampen en lichtgekleurd asfalt komen er ook zonnepanelen. Deze zorgen voor het energie neutraler maken van dit deel van de A9. Ze leveren energie die nodig is voor de verlichting en het verkeersmanagementsysteem, waaronder de matrixborden.
Wat is een Megawatt?
Megawatt wordt gebruikt om de capaciteit van zware apparatuur aan te geven, zoals bij windmolens. Met 2 megawatt zou je ruim 600 huishoudens tegelijkertijd van elektriciteit kunnen voorzien.
De zonnepanelen komen uit China en werden de voorbije weken uitgepakt in een afgesloten omgeving. ‘Dit om te voorkomen dat het karton waarin de panelen waren verpakt en waardoor ze werden beschermd, op de weg kon waaien’, vertelt Simon Jan Groenveld.
Het installatieproces
In de eerste week (waarin ruim 200 zonnepanelen werden gelegd) werd het werk door drie mensen uitgevoerd. Ieder paneel ligt op een aluminium frame. Dit wordt eerst geïnstalleerd. Inclusief ballastdrager met stoeptegels, die voorkomen dat het zonnestroomsysteem opwaait bij sterke wind. Vervolgens worden de panelen op het frame gemonteerd. Simon Jan: ‘1 persoon pakt en rijdt de pallets met panelen met een vorkheftruck naar de plek van installatie. 2 personen monteren deze daar op de frames. De kans is groot dat we binnenkort gaan opschalen en er meer mensen bij betrokken worden, zodat we medio oktober klaar kunnen zijn.’
Geen doorsnee opdracht
Het plaatsen van een zonnepark op een tunneldak is geen doorsnee opdracht. Er zijn bijvoorbeeld extra lange kabels nodig en een transformatorhuis. De grootste uitdaging bij de aanleg van het zonnepark op het tunneldak was volgens IXAS het vinden van een partij die de 5000 panelen kon installeren. In SolarNRG vond IXAS een partij met ruim 17 jaar ervaring met grote zonnestroomprojecten. ‘Een perfecte match’, aldus Simon Jan.
Ook een park op het dak
Op het overige deel van het tunneldak zal een openbaar en uniek park worden aangelegd. Dit park verbindt de voorheen door de A9 gescheiden wijken Bijlmermeer en Gaasperdam.