Rijkswaterstaat is voornemens het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht, onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), te gunnen aan het consortium VEENIX, nu bestaande uit Macquarie Capital, Siemens, Count&Cooper en FCC. VEENIX wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en voorfinancieren (DBFM) van het project.
Daarnaast wordt het consortium verantwoordelijk voor het onderhoud gedurende 14 jaar. De realisatie start in 2020 en duurt tot en met 2026.
Combinatie prijs en kwaliteit
Bij deze aanbesteding selecteerde Rijkswaterstaat op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, zogenaamde Beste Prijs-Kwaliteit Verhouding (BPKV).
Proces gunning
Rijkswaterstaat ontving twee aanbiedingen. Vanwege de rechtsbeschermingstermijn krijgt het consortium dat de opdracht niet gegund heeft gekregen tot en met 8 september 2019 de gelegenheid om bezwaar te maken. Op 9 september 2019 vindt de definitieve gunning plaats.
A9 Badhoevedorp-Holendrecht
Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Door de extra rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot. Bij Amstelveen legt Rijkswaterstaat de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aan, met drie overkappingen: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad. Op andere plaatsen langs de weg komt in totaal veertien kilometer aan geluidsschermen. Het project A9Badhoevedorp – Holendrecht is het vijfde en tevens laatste traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.