De A9 wordt energieneutraal. Dat wil zeggen dat alle energie die de snelweg nodig heeft om te functioneren, opgewekt wordt met zonnepanelen langs diezelfde snelweg. Rutger Mullemeister is bij aannemer VeenIX hoofdontwerper voor dit onderdeel. We vroegen hem meer te vertellen over hoe je een snelweg energieneutraal krijgt.
“Langs een snelweg zit van alles dat energie nodig heeft. Bij de A9 zit een groot deel van het energieverbruik in de overkappingen bij Amstelveen. Om te voorkomen dat automobilisten op zomerse dagen een donker gat in rijden, hangt er heel veel verlichting onder de overkappingen. Ook de pompinstallaties in die verdiepte ligging, die zorgen dat we droge banden houden als we bij regen er doorheen rijden, vragen veel energie. Daarnaast heeft de besturingselektronica van de Schipholbrug veel energie nodig. Veel meer dan het werkelijk bedienen van de brugdekken. Want die motor draait maar heel even. Die computers en al die systemen en de koeling voor al die systemen die staan continu te snorren. En dát kost veel energie, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Deze snelweg verbruikt 3 miljoen kilowattuur per jaar. Ter vergelijking: een Nederlands huishouden verbruikt gemiddeld per jaar 2.729 kilowattuur. De snelweg verbruikt dus ongeveer net zoveel energie als 1.100 huishoudens.
Zonneparken
VeenIX heeft in de aanbesteding de belofte gedaan deze snelweg energieneutraal aan te leggen. Daarvoor bouwen we twee zonneparken. Eén in Amstelveen op het talud van de snelweg ter hoogte van Krijgsman en één in de oksels van knooppunt Holendrecht. Het aantal panelen dat we plaatsen, is niet te vergelijken met de panelen op een woning. Met de zonneparken wekken we zoveel energie tegelijk op dat we op het hoogspanningsnet gaan aansluiten.
Het is niet zo dat er een directe kabel ligt van de zonnepanelen naar bijvoorbeeld de Schipholbrug. Dat hebben we wel onderzocht, maar kan niet omdat de technologie nog niet zo ver is dat we voldoende energie kunnen opslaan. Want met de zonnepanelen wek je overdag en in de zomer de meeste energie op, maar een snelweg verbruikt de meeste energie juist in de avonduren en in de winter. Het lukt wel om energie 24 uur op te slaan, maar een heel seizoen, zo ver is de technologie nog niet.
Einde van project
De duizenden zonnepanelen worden aan het einde van het project geplaatst. Want voordat we ze kunnen plaatsen, moet het talud bij Krijgsman gereed zijn en moet knooppunt Holendrecht helemaal gereed zijn. In de oksels van het knooppunt komt water en boven dat water, stevig verankerd op de bodem, komen de zonnepanelen.”