De werkzaamheden op de bouwplaats van de Gaasperdammertunnel verlopen volgens planning. De wisselbaan, de middelste buis van de Gaasperdammertunnel, heeft een dak gekregen en ook het aanbrengen van de hittewerende bekleding in de tunnel loopt volgens planning. Dat betekent dat we ons voorbereiden op het aanvragen van de openstellingsvergunning.
Laatste betonstort wisselbaandak
De laatste moot voor het wisselbaandak van de Gaasperdammertunnel is op 23 mei gestort. Een moot is 50 meter lang. Per moot gebruikten we 260 kubieke meter beton, dat in maar liefst 26 wagens werd aangeleverd. Het tunneldak bestaat uit 280 moten. In totaal was er voor het tunneldak 72.800 kubieke meter beton nodig.
Asfalteren en aanbrengen technische systemen
De wisselbaan is nog niet helemaal klaar. We moeten hier nog lichtgekleurd asfalt en de technische systemen, zoals ledlampen, camera’s en ventilatoren aanbrengen. Als in 2020 de tunnel open gaat voor verkeer is de wisselbaan nog niet beschikbaar voor verkeer omdat hij nu eindigt in knooppunt Holendrecht Zuid. Het laatste stuk van de wisselbaan, wordt gerealiseerd door het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Zodra dat deel klaar is, kan de wisselbaan tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de Amstel open.
Hittewerende bekleding
Begin januari begonnen we met de voorbereidende werkzaamheden om in de reeds afgebouwde tunnelbuizen hittewerende bekleding aan te brengen. In totaal brengen acht teams 260.000 vierkante meter hittewerende bekleding aan. Inmiddels zijn we op de helft; tweeënhalf van de vijf buizen zijn klaar. Deze hittewerende bekleding zorgt ervoor dat de Gaasperdammertunnel aan de eisen voor brandwerendheid voldoet. In het najaar zijn deze werkzaamheden klaar. Voordat we in 2020 de openstellingsvergunning aanvragen, volgt nog een korte testperiode van de luidsprekers en wordt de verlichting opnieuw ingesteld. De overige technische installaties zijn al uitgebreid getest. We zijn inmiddels gestart met de voorbereiding op de openstelling van de tunnel in 2020.