Gewapend met een fototoestel en, als het even kan, een paar verwisselbare lenzen, gaan 20 gelukkigen zaterdagmiddag 5 oktober naar de Gaasperdammertunnel voor de Instawalk; een speciale rondleiding voor mensen met een Instagramaccount waar zij mooie foto’s op publiceren. Een tunnel is ook maar een tunnel, maar door de ogen van Instagrammers, ziet een tunnel er ineens toch anders uit.
Na een kopje koffie, een tunnelkoek en de veiligheidsinstructies bij de keet, is het tijd om de veiligheidskleding aan te trekken, bouwhelmen op te zetten en de tunnel te bezoeken.
Verbeteren bereikbaarheid en leefbaarheid
Marcel Hoogsteder is een van de rondleiders van Rijkswaterstaat. Hij weet dat door de bouw van de Gaasperdammertunnel de bereikbaarheid van de regio verbetert. In beide richtingen komt er een buis met een parallelrijbaan met 3 rijstroken en een buis met een hoofdrijbaan met 2 rijstroken. De parallelbaan is eigenlijk een lange op- en afrit voor lokaal verkeer. De middelste buis is voor de wisselbaan. Deze gaat pas in 2026 open, omdat dan het aansluitende project klaar is op de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Niet alleen de bereikbaarheid verbetert, ook de leefbaarheid neemt toe. Zo komt er een park op het tunneldak die de stadsdelen Bijlmermeer en Gaasperdam tussen de A9 met elkaar verbindt.
Duurzaamheid in de tunnel
Leuk al die praatjes, maar praatjes kan je niet fotograferen. Tijd om op zoek te gaan naar de mooiste plekjes in de tunnel. ‘Maar je kan ook op zoek naar duurzame innovaties, vertelt Hoogsteder. ‘Het meest in het oog springend is het lichtgekleurde asfalt. Met dit asfalt heb je minder licht nodig, want het vuursteen in het asfalt reflecteert de verlichting van de tunnel en de auto’s. Lichtgekleurd asfalt is een duurzame en innovatieve oplossing. Dit is de eerste tunnel waar het wordt toegepast.’
Door het lichtgekleurde asfalt is er dus minder licht nodig in de tunnel. In totaal zijn er 5500 lichtbakken met led-verlichting. Bij de in- en uitgang van de tunnel is de lichtintensiteit hoger. Automobilisten ervaren zo een prettige overgang van licht naar donker en van donker naar licht. Ook voor de fotografen vandaag is het leuk. Lekker spelen met diafragma en sluitertijd.
Meer verborgen zijn de twee waterkelders in de Gaasperdammertunnel. Daarin wordt het water opgevangen dat auto’s naar binnen rijden als het bijvoorbeeld regent. Het water gaat naar het riool. Als door een calamiteit in de tunnel andere vloeistoffen in de waterkelder zijn gekomen wordt de kelder leeg gemaakt door een bedrijf die de inhoud afvoert.
Technische installaties
Er komen ruim 50 technische systemen in de tunnel. Deze systemen zorgen voor de veiligheid in de tunnel. Voorbeelden zijn camera’s, ventilatoren, matrixborden, slagbomen, verlichting, luidsprekers etc.
Rondleider Imce Hofman legt uit hoe het werkt. ‘De veiligheidssystemen gaan meteen in werking als er een calamiteit is gedetecteerd. De lampen worden feller, de ventilatoren gaan blazen en via de luidsprekers hoor je wat je moet doen. Belangrijk in zo’n situatie is dat de betrokkenen goed luisteren naar de instructies die door de luidsprekers te horen. Vluchten moet altijd via het vluchtkanaal. De luchtdruk in de vluchtbuis is hoger, waardoor deze vrij blijft van rook. Als de ventilatoren aan staan bij rook in de tunnel, dan blazen ze de rook vooruit, zodat de mensen in de file vrij van rook blijven.’
Je kan het dak op
Niet alleen in de tunnel kan je mooie plaatjes maken, ook op de tunnel kan dat. Op naar het dak dus. Daar komt niet alleen een park, maar komen ook drie dienstgebouwen. Aan het begin, het einde en in het midden van de tunnel. De dienstgebouwen zijn belangrijk voor het aansturen van de tunnelsystemen. In de dienstgebouwen staan de technische installaties die de systemen van de tunnel aansturen; de meterkast van de tunnel. We namen ook een kijkje in het dienstgebouw waar je op schermen de hele tunnel kunt zien.
Op het middelste dienstgebouw zit ook een uitkijkpunt. Vanaf hier heb je schitterend uitzicht over de tunnel en over Amsterdam Zuidoost. We maken hier gelijk een groepsfoto. Roy Berents, hoofdplanoloog en ontwerper van de gemeente Amsterdam, vertelt hoe het groeninrichtingsplan van het park op het tunneldak tot stand kwam. Naast de Gaasperdammertunnel zal in de toekomst gebouwd worden. Hoeveel woningen en voor wie er gebouwd gaat worden, ligt nog niet vast. Het is nog niet bekend wanneer de gemeente Amsterdam begint met het maken van de plannen, weet Berents.
De tunnel is helemaal bekeken en het lijkt wel of ieder plekje en ieder detail is gefotografeerd. Ter afsluiting drinkt iedereen nog een drankje en er zijn hapjes, iedereen geniet na van deze mooie dag.
Benieuwd naar de foto’s? Die zie je binnenkort op deze site.