Leerlingen Keizer Karel College bijten zich vast in casus A9BAHO

De komende maanden gaan tweedejaars leerlingen van het Technasium aan het Keizer Karel College in Amstelveen aan de slag met een concrete casus van de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) en Rijkswaterstaat. De leerlingen gaan tijdens het vak Onderzoeken & Ontwerpen op zoek naar een geschikte ondergrond voor het spoor waarop de EMA rijdt met historische elektrische trams bij Amstelveen.

Nieuwe baan museumtram

Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Bij Amstelveen wordt de A9 verdiept aangelegd met drie overkappingen. De overkapping direct naast het Keizer Karel College wordt 249 meter breed. Na de bouw van de overkapping legt de gemeente Amstelveen een park aan met fiets- en wandelpaden. Rijkswaterstaat legt onder meer de nieuwe baan voor de museumtram aan.

Hieronder een afbeelding van de toekomstige overkapping.

Ontwerp maken

De Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) rijdt met historische elektrische trams tussen het Haarlemmermeerstation, Amstelveen en Bovenkerk. Dit is het laatst overgebleven deel van de vroegere Haarlemmermeerspoorlijnen. Omdat de spoorbrug over de A9 nu voor de helft gesloopt is, heeft de EMA een tijdelijk perron gekregen aan de noordkant van de A9. Dat is op dit moment ook de eindhalte. In de toekomstige situatie komt er weer een nieuwe spoorlijn over de overkapping. Welke ondergrond voor de rails gebruikt gaat worden staat nog open. De vraag aan de studenten van het Keizer Karel College is: zouden jullie een ontwerp kunnen maken voor de EMA met een goed te onderhouden en veilig bed voor de rails? Door de opdrachtgevers wordt onder meer gelet op creativiteit en duurzaamheid, maar ook op haalbaarheid en kosten. De technische eisen waaraan het bed moet voldoen krijgen de leerlingen vandaag tijdens de kick off.

Concrete casus waardevol

Vera van der Zande is docente Onderzoeken & Ontwerpen en gaat regelmatig op zoek naar concrete opdrachten voor haar leerlingen. “Door zo’n concrete casus, die in dit geval ook nog eens pal naast onze school speelt, haal je de buitenwereld de school in. We zien dat casussen als deze, waarbij er ook rechtstreeks contact is met de opdrachtgever, onze leerlingen een grote voorsprong geven op anderen. Daarnaast helpt het bij hun vervolgopleiding dat ze ervaring hebben met het doen van onderzoek en een ontwerpcyclus van trial & error leren doorlopen. Ook zijn casussen als deze een mogelijkheid om te ontdekken wat er allemaal is aan beroepen. Er zijn zoveel mogelijkheden om je te specialiseren. Het is mooi om daar op deze manier van te kunnen proeven.”

Nieuwsgierig

Tijdens de kick-off volgen de leerlingen een looproute waarbij ze op vier locaties meer informatie krijgen over de verbreding van de A9, over vormgeving en veiligheid, over de EMA en over de technische specificaties voor het ontwerp. Ze kunnen dan ook volop vragen stellen. “Vervolgens verdiepen onze leerlingen zich, in groepjes van 3 of 4, in wat er is en wat er moet gaan komen,” vertelt Vera. “Eind mei hebben we een tussenevaluatie. De leerlingen presenteren dan hun ideeën en ontvangen feedback van de opdrachtgever. Dat geeft de mogelijkheid om te schaven en details in te gaan vullen. In juni is dan de eindpresentatie. De leerlingen bepalen zelf hoe zij hun ontwerp presenteren. We doen dat in ieder geval tijdens een markt zodat de opdrachtgevers, maar ook de ouders, alles kunnen bekijken. Ik ben razend nieuwsgierig waar de leerlingen mee gaan komen. Zou toch prachtig zijn als hun idee in de praktijk wordt uitgevoerd vlak naast onze school.”

De komende periode volgen we een aantal leerlingen en we besteden hier te zijner tijd ook aandacht aan hun ontwerpen.