De Gaasperdammertunnel krijgt als eerste Rijkstunnel in Nederland lichtgekleurd asfalt. Daardoor is er minder licht in de tunnel nodig. Het witte grind in het asfalt reflecteert de ledverlichting in de tunnel en dat van de auto’s.
Deze duurzame en innovatieve toepassing levert een energiebesparing van 20% op, op de toch al energiezuinige ledverlichting. Vrijdag konden media voor het eerst een kijkje nemen in de Gaasperdammertunnel, die in 2020 opengaat voor verkeer.
Duurzaamheid van de Gaasperdammertunnel
Rijkswaterstaat streeft ernaar tijdens de bouw van de tunnel zo duurzaam mogelijk te werken en daarnaast een duurzame tunnel op te leveren. Aannemerscombinatie IXAS heeft onderzocht of in de tunnel lichtgekleurd asfalt gebruikt kan worden om energie te besparen. Zij hebben in samenwerking met Rijkswaterstaat en externe specialisten tests gedaan waarbij is gekeken naar onder meer stroefheid, remvertraging, reflectie en duurzaamheid. De Gaasperdammertunnel is de eerste tunnel waar het lichtgekleurde asfalt wordt toegepast.
Zonnepanelen
Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat of het haalbaar is zonnepanelen te plaatsen voor de energievoorziening van de tunnel. Verder heeft de noodstroomvoorziening in de tunnel geen accu’s maar een vliegwiel . Het regenwater wordt opgevangen in waterkelders en gezuiverd middels riet. Tijdens de ruwbouw is onder meer materiaal aangevoerd via de rivier de Gaasp en zorgden we dat vrachtwagens niet zonder lading reden. Ook hebben we het oppervlaktewater met een singel uitgebreid en legden we natuurvriendelijke oevers aan. Met Buurbouw, een samenwerking tussen buurt en project, werkten we mee aan initiatieven uit de buurt, zoals het ophogen van terrein met zand van de bouw en het maken van speeltoestellen van hout van gekapte bomen. Ook kregen leerlingen in Zuidoost examentraining en huiswerkbegeleiding als ze thuis niet konden studeren vanwege de werkzaamheden.
Bijzonder project
Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘De aanleg van deze landtunnel in Amsterdam Zuidoost is een bijzonder project. Een enorme bouwklus waarbij we de nieuwste technieken toepassen. We zorgen ervoor dat het verkeer op dit drukke punt straks een stuk beter kan doorrijden en pakken tegelijkertijd de omgeving aan. Met de tunnel en het grote stadspark wordt het een stuk aantrekkelijker om hier te wonen en te werken. Daarmee is het een project van topklasse.’