Een snelweg heeft op- en afritten. Simpel gezegd is dat een stuk weg, om een autosnelweg te bereiken of te verlaten. Als in 2020 de Gaasperdammertunnel open gaat voor verkeer, ontstaat er een nieuwe situatie voor de aansluiting S113 met de A9. Hoe zit dat? Bert Jan Zandhuis, verkeersmanager van de A9 Gaasperdammerweg legt uit. ‘Mensen zijn gewend een bepaalde route te rijden.’
Huidige situatie
Aan beide kanten van de A9 Gaasperdammerweg is er een oprit en een afrit. Verkeer richting de A1 Amersfoort/Almere kan de afrit S113 nemen om rechtsaf richting Gaasperdam te rijden of linksaf richting de Provincialeweg te gaan. En via de oprit op de Loosdrechtdreef rij je zo richting de A1. Verkeer richting de A2/A9 Utrecht/Schiphol bereikt via de afrit S113 de Kromwijkdreef. De oprit naar de A9 is in december 2015 komen te vervallen voor de bouw van de tunnel. Het verkeer rijdt nu via de S112 Gooiseweg richting de A2/A9.
Zo zit het!
Zandhuis: ‘Bij het ontwerp werd duidelijk dat de Gaasperdammertunnel onder de spoorlijn Amsterdam – Utrecht, onder de S112 Gooiseweg, en onder de metrolijn Gaasperplas door moet om vervolgens weer aan te sluiten op de brug over de Gaasp. Daarnaast heb je te maken met bestaande bebouwing. En voor de bewoners van Kantershof was het belangrijk dat de hoofdrijbuizen langer werden voor betere luchtkwaliteit. Deze combinatie zorgde ervoor dat er te weinig ruimte is voor een oprit aan de noordzijde en de afrit aan de zuidzijde.’
En nu?
‘Regelmatig krijgen we vragen van weggebruikers en bewoners die zich zorgen maken over een mogelijke filevorming op de provinciale weg N236, op de Langbroekdreef en voor de aansluiting S112 Gooiseweg als de tunnel open is.’ Zandhuis: ‘Dat is begrijpelijk, mensen zijn gewend om een bepaalde route re rijden. Met een nieuwe situatie op de weg, moet iedereen weer een nieuwe route zoeken.’
Rijden via de A1 en de A9
Een alternatief voor de N236 is de route A1/A9. Voorheen stond er op de A9 richting knooppunt Diemen vooral in de avondspits regelmatig file, waardoor verkeer de afritten S112 en S113 naar de N236 nam. Hierdoor liep deze route regelmatig vast. ‘Knooppunt Diemen kan nu meer verkeer aan en door de realisatie van de aansluiting naar de Bloemendalerpolder (Muiden/ Weesp) is de doorstroming rondom knooppunt Diemen sterk verbeterd. Zandhuis: ‘De N236 heeft vooral een ontsluitende functie voor verkeer komende vanaf Driemond en Weesp. Voor verkeer komende vanaf Hilversum, Bussum, Naarden et cetera is de A1 veelal het snelste alternatief.’
Verkeer vanaf de provinciale weg N236 of de S113 Kromwijkdreef naar knooppunt Holendrecht kan gebruik blijven maken van de route via de Langbroekdreef of de Karspeldreef naar de aansluiting S112 Gooiseweg. In de definitieve situatie worden bij de aansluiting met Gooiseweg (ovonde) extra opstelvakken voor de verkeerslichten toegevoegd, zodat bij groen licht meer auto’s per keer door kunnen rijden.