De veiligheidsdeskundigen bij het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht (A9BAHO) zijn iedere dag bezig met veiligheid. Vandaag is het Bewust Veilig-dag. Een mooie aanleiding voor veiligheidsdeskundigen Peter Ladage (Rijkswaterstaat) en Gerrit Schulting (VeenIX) om te vertellen hoe veiligheid bij een groot infraproject wordt gewaarborgd.
Peter: ‘In de contractfase, nog voor er aan de weg wordt gebouwd, kijk ik mee met de plannen om te zorgen dat de weg straks op een veilige manier kan worden aangelegd. Voor de mensen die aan het werk zijn, maar ook voor automobilisten en omwonenden.’
Gerrit: ‘Als opdrachtnemer ben ik met mijn team bij het project betrokken vanaf het maken van het ontwerp van de weg. Zo kijken we hoe de weg na oplevering veilig onderhouden kan worden als ‘hij er eenmaal ligt. Je moet bijvoorbeeld veilig bij installatiekasten langs de weg kunnen komen. In het ontwerp kijken we dan mee of er vluchtwegen zijn en of er beveiliging tegen vallen vanaf het talud (helling naast de A9) nodig is. En heel eenvoudig: of je de installatiekast wel kan bereiken.’
Tijdens de bouw
Peter: ‘Tijdens de bouw kijken we uiteraard ook mee. Voordat er buiten op locatie gewerkt wordt, bekijken we welke risico’s er zijn en welke maatregelen we kunnen nemen om de risico’s te verkleinen. Dat gaat over van alles: van valgevaar tot werken met gevaarlijke stoffen of materialen. Vervolgens kijken we op locatie of de maatregelen genomen zijn en of het inderdaad werkt zoals we bedacht hebben.’
Gerrit: ‘Ons hele proces is zo ingericht dat je eigenlijk niet kan beginnen met werken voordat je over veiligheid hebt nagedacht. Voor het werk gaan medewerkers eerst met elkaar in gesprek over of de goede maatregelen zijn genomen en of het werk veilig kan worden uitgevoerd. Als medewerkers denken een onveilige situatie te zien, vragen we ze een melding te maken. En natuurlijk om pas weer door te gaan als het wel op een veilige manier kan.’
Stedelijk gebied
Peter: ‘We werken voor de verbreding van de A9BAHO in een stedelijk gebied. Dat betekent dat er niet veel werkruimte is, qua veiligheid is dat een grote uitdaging. Dat merken we bijvoorbeeld bij hijswerkzaamheden. Voor we daarmee beginnen, kijken we waar de machine komt te staan en welke maatregelen we moeten nemen. Denk bijvoorbeeld aan verkeerstops; dat automobilisten of fietsers en voetgangers even moeten wachten als er werkzaamheden zijn. Zo maken we telkens een nieuwe risicoafweging.’
Gerrit: ‘In een stedelijke omgeving is het ook een uitdaging om veilig op de bouwplaats te komen. De bouw vindt achter hekken plaats, maar alle mensen en materialen moeten daar ook komen. Op de bouwplaats zijn er strikte regels waar je je aan moet houden, bijvoorbeeld welke veiligheidskleding je aan moet hebben. Buiten de bouwplaats is er een andere dynamiek, met andere risico’s. Daarom kijken we extra goed hoe we het logistieke proces veilig in kunnen richten voor medewerkers, weggebruikers en omwonenden.’
Collega’s met één taak
Peter: ‘We zien elkaar niet als opdrachtgever en opdrachtnemer, maar als collega’s met één taak. Ik spreek Gerrit en de collega’s uit zijn team dagelijks.’
Gerrit: ‘Onze samenwerking is heel intensief. We maken gezamenlijk veiligheidsrondes en proberen samen een stevige veiligheidscultuur binnen het project op te bouwen.’
Bewust Veilig-dag
Peter: ‘Het is goed dat deze dag bestaat. We hebben het over bewust bezig zijn met veiligheid. De mens heeft de eigenschap zichzelf te overschatten en risico’s te onderschatten. Het is goed om daarbij stil te staan. Aan de andere kant is het niet alleen gedrag. We moeten ook zorgen voor veilige omstandigheden, goede instructies en degelijke spullen.’
Gerrit: ‘Wij zijn natuurlijk iedere dag bezig met veiligheid. Maar het is goed dat de sector op deze dag duidelijk maakt dat veiligheid de belangrijkste voorwaarde is om aan het werk te gaan.’