De afgelopen maanden hebben Rijkswaterstaat en bouwcombinatie IXAS hard gewerkt om ruimte te maken voor de Gaasperdammertunnel. Op 6 juni aanstaande starten we met de bouw van de tunnel. De werkzaamheden gaan daarmee een nieuwe fase in. Het maken van de fundering, de vloeren, de wanden en het dak van de tunnel (we noemen dit de ruwbouw) duurt tot de zomer van 2017. De periode erna is nodig voor het installeren en testen van de veiligheidssystemen in de tunnel. Met dit bouwbericht informeren we u over de bouw van de tunnel en nodigen we u uit voor een informatiebijeenkomst.
Laatste stukje ruimte maken
Inmiddels is het snelwegverkeer voldoende verschoven om te kunnen starten met de bouw van de tunnel. Tot in september graaft IXAS nog een deel van de huidige A9 af. Ook brengen we tot en met juli nog damwanden aan. In september is alles vrij om de tunnel in zijn geheel te kunnen bouwen. Op de plekken waar de ruimte er nu al is, starten we in juni.
Hinder van heien
Voor de bouw van de tunnel zijn 8.000 heipalen nodig. Heien geeft hinder; zeker in de zomer als u graag buiten bent of vakantie heeft. Een zwaar heiblok slaat op de bovenkant van de stalen hulpbuis om deze de grond in te brengen. Dit maakt veel geluid. Om de geluidshinder te verkleinen, brengen we een mantel aan om het heiblok. Hierdoor wordt het geluid meer dan gehalveerd. Het aanbrengen van de heipalen gebeurt van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 –19.00 uur.
Verschillende nachtwerkzaamheden
Tijdens de bouw van de tunnel zijn er elke nacht werkzaamheden:
- Het afgraven van de oude A9. Dit is al begonnen en loopt door tot in september. Daarna is het afgraven klaar.
- Het leveren van materieel en materiaal. De zuidelijke tunnelbuizen komen tussen de huidige A9 en de wisselbaan: tussen de snelwegrijstroken. IXAS mag alleen ’s nachts de wisselbaan afsluiten. Dan is er minder verkeer. In die tijd kunnen we de zuidelijke tunnelbuizen bevoorraden voor de werkzaamheden die daar overdag plaatsvinden.
- Het maken van de wanden van de wisselbaan. De wisselbaan wordt overdag gebruikt door het snelwegverkeer. We kunnen de wanden van deze (uiteindelijk) middelste tunnelbuizen dan niet op een veilige manier maken. Dit doen we ’s nachts, als de wisselbaan dicht is. Hiervoor moeten we ook slijpen, wat zeker ’s nachts een vervelend geluid is.
- Het afwerken van het beton. Elke dag wordt er ergens voor de tunnel een vloer of dak gemaakt. Het beton van de vloeren en daken moet, na een
aantal uren uitharden, glad gemaakt worden. Met name in de winter duurt het uitharden langer en vindt het glad maken daardoor in de nacht plaats.
Hinder van nachtwerkzaamheden
‘s Nachts geven werkzaamheden meer hinder dan overdag. Dat komt omdat er ’s nachts minder omgevingsgeluid is. De vrachtwagens werken met achteruitrijsignalering; soms in de vorm van piepers. De piepers geven hinder voor u als omwonende. Daar zijn wij ons van bewust. IXAS heeft inmiddels bij een
flink aantal machines de piepers aangepast naar zogenaamde ‘witte ruis’. Dit geeft minder hinder. Dit lukt niet bij alle voertuigen. Mogelijk heeft u daarom de komende periode hinder van piepers. Daarnaast is er verlichting nodig om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en kunt u de motoren van de vrachtwagens en graafmachines horen. Ook rijdt er soms bouwverkeer over de bouwwegen.
De stappen van de tunnelbouw
Wilt u weten welke werkzaamheden allemaal nodig zijn om de tunnel te kunnen bouwen? Blijf dan op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat of download de flyer Hoe & wat Bouw van de tunnel.
Informatiebijeenkomsten
Over de bouw van de tunnel organiseert Rijkswaterstaat informatiebijeenkomsten:
- Woensdag 22 juni: Heesterveld, Hakfort, Huigenbos, Huntum, Holendrecht en Maldenhof
- Dinsdag 28 juni: Kelbergen, Laag Kralenbeek, Nieuw Kempering, Nellestein
- Donderdag 30 juni: Kantershof, Klieverink
Tijdens de bijeenkomst wordt er ook aandacht besteed aan de planning van de tunnelwerkzaamheden ter hoogte van de betreffende wijken. De avonden zijn van 19.00 tot 21.00 uur. De plenaire presentatie start om 19.30u.
Locatie: Planetarium, Kromwijkdreef 11 Amsterdam Zuidoost.
Bouwbericht – Start bouw tunnel + informatiebijeenkomsten (PDF)