‘Twintig mensen worden ingezet om de A6 af te sluiten’

Afgelopen weekend was de A6 dicht tussen het knooppunt Almere en de aansluiting Almere Stad in verband met de sloop van het Buitenhoutviaduct. Maar hoe sluit je een rijksweg af terwijl er verkeer op rijdt? Corrad Goesten, verkeersmanager bij aannemer Parkway6 legt het uit: ‘Bij het afsluiten van een rijksweg doorlopen we samen met het uitvoeringsteam en de wegbeheerders een stappenplan, zodat we de weg veilig af kunnen sluiten’. 

Aan het afsluiten van een snelweg, gaat een aantal maanden voorbereiding vooraf. Corrad: ‘Zodra we weten welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, bepalen we samen met het uitvoeringsteam hoeveel tijd nodig is voor het werk en welke verkeersmaatregelen ingezet moeten worden zoals afzettingen of tijdelijke bebording. Vervolgens wordt dit afgestemd met verschillende betrokken partijen zoals gemeente, provincie, nood- en hulpdiensten en bus vervoerders’.

Volledige afsluiting

Voor de sloop van het viaduct was het noodzakelijk om de A6 tussen het knooppunt Almere en de aansluiting Almere Stad een weekend lang af te sluiten. ‘Dit heeft te maken met de veiligheid voor zowel weggebruikers als wegwerkers. Samen met de wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, maar ook de provincie en gemeente, zoeken we naar het beste moment om de A6 dicht te doen. Bijvoorbeeld wanneer het rustig is op de A6, maar we kijken ook naar projecten in de regio. We proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat werkzaamheden op verschillende snelwegen elkaar raken’.

Stappenplan

Voor het daadwerkelijk afsluiten van een snelweg moeten verschillende stappen doorlopen worden en daar gaat best wat tijd overheen. Corrad: ‘Afgelopen weekend zijn we om 20.00 uur gestart met het afsluiten van de A6. Om 21.30 uur was de weg helemaal afgezet’. Als eerste worden de gele omleidingsborden geplaatst. ‘Meestal staan deze al in de berm zodat we ze aan het begin van de afsluiting alleen nog maar hoeven om te draaien. Daarna worden door middel van de rode kruizen boven de weg de rijstroken één voor één afgesloten. Hierbij werken we vanaf links naar rechts zodat automobilisten de snelweg altijd via de afritten kunnen verlaten’. De kruizen worden geplaatst door de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Velsen. Corrad: ‘Met de verkeerscentrale hebben we dan ook nauw contact tijdens het afsluiten. Zodra er een rood kruis boven een rijstrook staat zouden hier in principe geen auto’s meer over mogen rijden. Om te voorkomen dat automobilisten toch doorrijden worden na het aanzetten van het rode kruis per rijstrook strips op de weg gelegd en een pijlwagen en pylonen neergezet. Om de wegwerkers te beschermen bij het plaatsen van de afzettingen gebruiken we een bots-absorber. Dit is een vrachtwagen met achterop een groot stootkussen om een eventuele aanrijding op te vangen’.

Afsluiten op- en afritten

Daarnaast worden ook de op- en afritten afgesloten. ‘Dit gebeurt met hekken en pylonen. We zetten hier vaak ook verkeersregelaars in om de afsluiting te bewaken. Tussentijds wordt de conflicterende bebording boven de weg met tape afgeplakt. Zodra alle verkeersmaatregelen op de weg staan, geeft de uitvoerder van de verkeersmaatregelenploeg de afgesloten weg vrij. Pas dan mogen de wegwerkers het werkvak in komen. In totaal zijn we met ongeveer twintig personen bezig om de weg af te sluiten’, aldus Corrad.

Risico’s

Ondanks dat de aannemer ervaring heeft met het afsluiten van rijkswegen blijft het volgens Corrad opletten geblazen: ‘Het plaatsen en verwijderen van de afzetting op de weg blijft bijvoorbeeld een risico. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken door goed opgeleid en gecertificeerd personeel in te zetten en gebruik te maken van veiligheidsmaatregelen zoals bots-absorbers. Ook kunnen afzettingen beschadigd raken of verkeerd komen te staan. We bereiden ons hierop voor door een ploeg op het werk te hebben om de afzettingen te controleren en waar nodig te herstellen’.

Werk gereed, weg weer open

Als het werk klaar is kan de afbouw van de afzetting beginnen en het stappenplan omgedraaid worden. Corrad: ‘Zodra het werk klaar is, verlaten alle werknemers die niet betrokken zijn bij het afbreken van de verkeersmaatregelen het werkvak. Samen met een weginspecteur van Rijkswaterstaat wordt een laatste ronde gereden door het werkvak om na te gaan of de weg veilig open kan. Bij goedkeuring verwijderen we de afzettingen en halen we de gele omleidingsborden weg. Als alles is verwijderd, worden ook de rode kruizen boven de weg uitgeschakeld en kan verkeer weer gebruik maken van de weg’.