De uitbreiding van de kruising A9 met de spoorlijn Amsterdam-Utrecht is klaar: er zijn twee extra onderdoorgangen gemaakt onder de spoorlijn voor toekomstig snelwegverkeer. IXAS is inmiddels begonnen met de volgende stap in de werkzaamheden: de aanleg van tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9.
Haarlerbergpad
Behalve verbreding bij de spoorkruising, breiden we het viaduct over het Haarlerbergpad uit en maken we tijdelijke rijstroken aan de noordzijde van de A9.
Aanleg tijdelijke rijstroken zuidkant
Vanaf de Muntbergweg tot aan de Huntumdreef leggen we aan de zuidkant van de A9 tijdelijke rijstroken aan. Hiervoor dempen we gedeeltelijk een watergang en storten we de ondergrond van zand. Deze ondergrond moet enkele maanden inklinken, daarna komen er rijstroken op. De rijstroken worden eind mei 2016 in gebruik genomen door het snelwegverkeer.
Rijstroken noordkant
Ook aan de noordkant van de A9 komen tijdelijke rijstroken. Hiervoor wordt een stuk watergang verlegd. Voor de aanleg van de tijdelijke rijstroken is vooral veel grondwerk en zandtransporten nodig. Als de tijdelijke rijstroken aan de noord- en zuidzijde van de huidige A9 klaar zijn, is er meer werkruimte om de tunnel te maken.